لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

در پی انحلال پارلمان، بحران در اوکراین بالا گرفت


رييس جمهوری اوکراين دوشنبه شب و پس از نشست با رهبران پارلمانی فرمان انحلال و برگزاری انتخابات در روز ۲۷ ماه مه را صادر کرد.
رييس جمهوری اوکراين دوشنبه شب و پس از نشست با رهبران پارلمانی فرمان انحلال و برگزاری انتخابات در روز ۲۷ ماه مه را صادر کرد.

بعد از اينکه رييس جمهوری اوکراین، فرمان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس را صادر کرد، بحران سياسی در این کشور بالا گرفته است.


ویکتور یوشنکو، رييس جمهوری اوکراين دوشنبه شب و پس از نشست با رهبران پارلمانی، فرمان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات در روز ۲۷ ماه مه را صادر کرد.


پارلمان اوکراين که در اختيار طرفداران ويکتور ياناکوويچ، نخست وزير و رقيب ويکتور يوشنکو است، قصد دارد تا با گذراندن مصوبه ای که اين حکم را رد می کند، فرمان رياست جمهوری را نقص کند.


پارلمان همچنين از دادگاه عالی اوکراين خواسته است تا مشروعيت اين حکم را بررسی کند.


صدها نفر از هواداران رييس جمهوری اوکراين شب را در مقابل پارلمان به سر بردند و انتظار می رود که هزاران نفر ديگر روز سه شنبه برای مخالفت با تصميم گيری پارلمان در رد حکم يوشنکو، تجمع کنند.


ویکتور یاناکوویچ، نخست وزير اوکراين در نشست دوشنبه شب کابينه اين کشور از رييس جمهوری خواست تا فرمان خود را لغو کند و در غير اين صورت خطر افزايش تنش ها و آينده ای نامعلوم را برای اوکراين بپذيرد.


اين در حالی است که آناتولی هريتشنکو، وزير دفاع اوکراين که از طرفداران يوشنکو به شمار می رود، در نشست هيات دولت گفت که ارتش از فرمان رياست جمهوری اطاعت می کند.


وی گفت که بر پايه قانون اساسی ارتش تنها دستورات فرمانده کل (يوشنکو) را اجرا خواهد کرد.


پيشتر، آقای یوشنکو، رييس جمهوری اوکراين گفته بود که انحلال پارلمان از وظايف وی به شمار می رود چرا که نمايندگان مجلس، قانون اساسی را نقض کرده اند.


آقای يوشنکو رقيب سياسی خود را متهم کرد که در تلاش است تا با تطميع نمايندگان هوادار غرب و کشاندن آنها به ائتلاف اکثريت پارلمانی، خود، قدرت را به صورت غير قانونی تصاحب کند.


بحران سیاسی در اوکراين از ماه مارس ۲۰۰۶ و بعد از به قدرت رسيدن ويکتور ياناکوويچ، نخست وزير طرفدار روسيه، در انتخابات پارلمانی آغاز شد و هنوز ادامه دارد.


XS
SM
MD
LG