لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

ده‌ها هزار اوکراينی در اعتراض به رييس‌جمهوری به خيابان‌ها ريختند


بيش از يکصد هزار اوکراينی با ناديده گرفتن ممنوعيت دولتی برای انجام راهپيمايی اعتراضی، روز يکشنبه به خيابان‌های کيف، پايتخت، ريختند و خواستار کناره‌گيری ويکتور يانوکوويچ از مقام رياست جمهوری و برگزاری انتخابات زودرس شدند.

اين بزرگترين بحران اوکراين از سال ۲۰۰۴ و پيروزی انقلاب نارنجی در اين کشور ۴۶ ميليونی است. اعتراض‌ها پس از آن آغاز شد که ويکتور يانوکوويچ پس از چندين ماه فشار از سوی متحد اصلی‌اش، روسيه، از امضای يک معاهده مهم تجاری برای نزديکی بيشتر به اتحاديه اروپا خودداری کرد.

رييس جمهوری اوکراين روز جمعه اعلام کرد که به جای امضای اين معاهده، موافقت‌های تجاری با مسکو را دنبال می‌کند.

تصميم دولت اوکراين که يک هفته پيش از نشست اتحاديه اروپا اعلام شده بود روز شنبه اعتراض‌های وسيعی را در اين کشور رقم زد و به خشونت با پليس در ميدان استقلال شهر کيف منجر شد.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که صدها نفر از مردم اوکراين به رغم سرمای اين کشور، شنبه شب را در نزديکی صومعه ميخالسکی گذارندند و برای گرم کردن خود اقدام به سوزاندن چوب کردند.

روز يکشنبه نيز بيش از يکصد هزار نفر با سرازير شدن به خيابان‌های کيف خواستار تشکيل «نيروی ويژه مقاومت ملی» و برگزاری انتخابات زودرس و همچنين اعتصاب سراسری در اوکراين شدند. معترضان همچنين فراخوان داده‌اند که هر روز تجمعاتی با هدف مسدود کردن مسير ساختمان‌های دولتی در پايتخت برگزار شود.

گزارش خبرگزاری رويترز حاکی است که معترضان تلاش کردند تا با شکستن موانع ايجاد شده از سوی پليس، ساختمان محل اقامت رييس جمهوری را به تصرف خود در بياورند.

نيروهای پليس برای متفرق کردن اعتراض‌ها اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند. گزارش شده که با حضور پليس در محل راهپيمايی، تنش در فضا بيشتر شده و درگيری ميان معترضان و پليس همچنان ادامه دارد.

تظاهر کنندگان در حالی که پرچم‌های آبی و طلايی اتحاديه اروپا را در دست داشتند پيش از راهپيمايی به سمت ميدان استقلال پايتخت، با سر دادن شعارهای «مرگ بر تبهکاران»، «شرم!» و «انقلاب!» در پارک مرکزی پايتخت تجمع کردند.

اين تجمع در حالی برگزار شد که دادگاه اداری اصلی کيف هرگونه راهپيمايی و گردهمايی در ميدان استقلال و خيابان های اطراف را تا روز هفتم ژانويه ممنوع کرده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که نيروهای پليس اقدام به ايجاد مانع در اطراف ميدان استقلال و اطراف يک درخت کريسمس کردند که از سوی دولت در آنجا قرار گرفته است.


استعفای رييس پليس

گزارش ها حاکی است که اقدام پليس در سرکوب تظاهرات روز شنبه با محکوميت کشورهای غربی روبرو شده ولی روسيه در اين زمينه سکوت کرده است.

جن ساکي، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، از مقام‌های اوکراينی خواسته است تا به حق اوکراينی‌ها برای ابراز عقيده و برگزار تجمع احترام بگذارند که به گفته او، «برای سلامت دمکراسی امری حياتی به شمار می‌رود».

گيدو وسترووله، وزير امور خارجه آلمان، نيز با صدور بيانيه شديدالحنی گفته است: «من قويا از دولت اوکراین می‌خواهم که آزادی برگزاری تجمع و حمايت از تظاهرات مسالمت آميز را در دستور کار خود قرار داده و مانع هر گونه خشونت و ارعاب در اين زمينه شود».

رهبران کليساها در اوکراين نيز همزمان با محکوم کردن خشونت‌ها در اين کشور از مقامات و معترضان خواسته‌اند که از بروز درگيری‌های بيشتر جلوگيری کنند.

خبرگزاری فرانسه می نويسد که رهبران اوکراين با فاصله گرفتن از خشونت های رخ داده در روز شنبه که حدود ۳۰ مجروح بر جای گذاشته است، گفته‌اند که عوامل اين حادثه شناسايی و با آنها برخورد خواهد شد.

گزارش شده که رييس پليس شهر کيف در جلسه روز يکشنبه خود با ويتالی زاخارچنکو، وزير کشور اوکراين، استعفای خود را تقديم وی کرده و گفت خواهان اين است که نيروهای تحت امرش با «ملايمت... و در چارچوب قانون» رفتار کنند.

وزير کشور هشدار داده است که نيروهای پليس به هر گونه اغتشاش واکنش نشان خواهند داد و افزوده که «اوکراين همانند کشورهايی چون ليبی و تونس نيست». اعتراض‌های مردمی در اين دو کشور که به «بهار عربی» موسوم شد باعث سقوط رژيم‌های اقتدارگرا شد.

ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اوکراین، در يک پيام تلويزيونی خطاب به مخالفان گفته است که اوکراين در حال حاضر «مسير تاريخی» خود را با نزديک تر شدن به اتحاديه اروپا انتخاب کرده است.

با اين حال، وی اظهار کرد که هر گونه نزديکی به اتحاديه اروپا زمانی رخ خواهد داد که اوکراين به عنوان «شريکی برابر» ديده شود که «مورد احترام بوده و اينکه کشوری جدی گرفته خواهد شد».

درخواست مخالفان

يوليا تيموشنکو، نخست وزير پيشين اوکراين و رقيب سياسی يانوکوويچ که آزادی وی از جمله شرايط اتحاديه اروپا برای امضای معاهده تجاری با کيف است، از مخالفان خواسته است که به نبرد خود ادامه دهند.

وی با ارسال پيامی از طريق دخترش، يوگنيا، گفته است: «من از همه مادران و پدران اوکراينی می‌خواهم که اجازه ندهند که اقدامات مقامات بی‌پاسخ بمانند».

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مخالفان دولت اوکراين فهرستی از خواسته‌های خود را منتشر کرده‌اند که از جمله آنها، کناره‌گيری يانوکوويچ و دولت وی از قدرت و همچنين برگزاری انتخابات زودهنگام است.

آرسنی ياتسن يوک، رهبر مخالفان در پارلمان اوکراين نيز از معترضان خواسته است تا با مسدود کردن مسير ساختمان‌های دولتی مانع از آغاز کار ادارات در روز دوشنبه شوند.
XS
SM
MD
LG