لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

اوکراین و نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه اعلام آتش‌بس کردند


هایدی تاگلیاوینی، نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا، روز جمعه ۱۴ شهریور اعلام کرد که دولت اوکراین توافقنامه آتش‌بس با نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه را امضاء کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آتش‌بس از ساعت پانزده به وقت گرینویچ به اجرا در آمده است. نشست مشترک نمایندگان اوکراین، روسیه، نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا هم اکنون در میسنک پایتخت بلاروس در حال برگزاری است.

دولت مرکزی اوکراین از اواسط ماه آوریل عملیات نظامی‌ خود را علیه نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین آغاز کرد که بنا به گزارش سازمان ملل تاکنون منجر به کشته شدن دست کم ۲۶۰۰ نفر شده است.

یک افسر ناتو روز جمعه به آسوشیتدپرس گفت تعداد سربازان روس حاضر در درگیری‌های اوکراین افزایش یافته است. قدرت‌های غربی و اوکراین، مسکو را به دامن زدن به بحران در شرق اوکراین متهم می‌کنند. روسیه همواره این اتهام را رد کرده است.

توافقنامه آتش بس در حالی به امضاء طرفین رسیده است که آسوشیتدپرس صبح روز جمعه از حملات خمپاره‌ای سنگین در شمال و شرق ماروپول خبر داده بود. این درگیری‌ها نشان دهنده این است که نیروهای جدایی‌طلب تا حدودی کنترل منطقه را به دست گرفته‌اند و مشغول دفاع از مواضع خود هستند.

ماریوپول شهری بندری در حد فاصل مرز روسیه و شبه جزیره کریمه قرار دارد که به همین دلیل، تسلط بر آن برای دولت مرکزی اوکراین بسیار مهم است.

تاتیانا پرونوویل، فعال اوکراینی در همین زمینه اظهار داشت: «ماروپول نقطه‌ای استراتژیک است. از دست دادن ماروپول می‌تواند به از دست دادن کامل نوار کرانه دریا (آزوف) و جنوب اوکراین منجر شود».

نیروهای جدایی‌طلب هوادار روسیه طی دو هفته گذشته پیشروی‌های زیادی انجام داده و ابتکار عمل را از دست نیروهای اوکراینی گرفته‌اند.

اوکراین و غرب مدعی هستند که حملات نیروهای جدایی‌طلب با هدایت واحدهای ارتش روسیه انجام شده است، اما کرملین چنین ادعایی را رد می‌کند.

پترو پوروشنکو رییس جمهور اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که تمام تلاشش را برای پایان دادن به جنگ به کار خواهد بست.

وی اوایل هفته گذشته در خصوص جزییات طرح صلح با رییس جمهوری روسیه گفت‌وگو کرده بود. ولادیمیر پوتین نیز نسبت به موفقیت مذاکرات روز جمعه در بلاروس اظهار امیدواری کرده بود.

آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو اما نسبت به نیت روسیه ابراز تردید کرده است.

وی روز پنج شنبه در نشست ناتو در ولز گفت که «ما پیش از این نیز چنین اظهاراتی را از جانب روسیه شنیده بودیم. اما در واقع تمام این حرف‌ها پوششی بودند برای روسیه تا بتواند همچنان به تلاش‌هایش در جهت بی‌ثبات کردن اوکراین ادامه دهد».

به گفته سرهنگ آندرس لیسنکو، سخنگوی شورای امنیت ملی اوکراین، هفت سرباز اوکراینی در درگیری‌های روز پنجشنبه کشته شدند تا شمار تلفات ارتش اوکراین به ۸۴۶ نفر برسد.

XS
SM
MD
LG