لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

روسیه: برنامه‌ای برای حمله نظامی به اوکراین نداریم


نیروهای اوکراینی در حال بستن جاده‌ای در شرق کشور و هم مرز با روسیه.
نیروهای اوکراینی در حال بستن جاده‌ای در شرق کشور و هم مرز با روسیه.
پنتاگون روز پنجشنبه، ۲۹ اسفند، اعلام کرد که وزیر دفاع روسیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش اطمینان داده است که نیروهای روسی حاضر در شرق اوکراین قصد ندارند تا وارد خاک این کشور شوند.

دریادار جان کربی، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید که چاگ هیگل، وزیر دفاع، در تماس تلفنی یکساعته خود خواستار توضیح روسیه درباره اهداف استقرار هزاران نیروی روسی در نزدیکی مرز اوکراین شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی می‌گوید به آقای هیگل گفته شد که این نیرو‌ها تنها با یک هدف آنجا قرار دارند: برای انجام تمرینات نظامی.

آقای کربی افزود به وزیر دفاع آمریکا اطمینان داده شد که هیچ برنامه‌ای از جانب روسیه برای حمله به اوکراین وجود ندارد.

چاگ هیگل به سرگئی شویگو، همتای روس خود گفته است که به دلیل حضور نیروهای روسی در شبه جزیره کریمه، آن‌ها مسوول اتفاقات این منطقه خواهند بود.

به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در هفته جاری، تنش میان روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا به اوج خود رسیده است و تحریم‌هایی علیه مقام‌های نزدیک به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، وضع شده است.

در همین حال، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت اوکراین، روز پنجشنبه هشدار داد که اوکراین به هرگونه تلاش روسیه برای الحاق مناطق شرقی کشور که عمدتا روس نشین هستند، پاسخ نظامی خواهد داد.

وی اظهار داشت: «من می‌خواهم رسما به روسیه هشدار دهم: ما به هرگونه تلاش برای تصرف اوکراین و عبور از مرزهای کشور یا الحاق شرق یا دیگر مناطق از سوی نیروهای روسیه، قاطعانه و از جمله از طریق ابزارهای نظامی واکنش نشان خواهیم داد».

از سوی دیگر،‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، از تنش ایجاد شده در روابط میان روسیه و اوکراین عمیقاً ابراز نگرانی کرد.

بان کی مون در تلاش برای کاستن از تنش‌های بین المللی بر سر بحران کریمه به روسیه سفر کرده و قرار است روز جمعه برای دیدار با مقامات کی یف به اوکراین سفر کند.

رییس جمهوری روسیه نیز در دیدار با دبیر کل سازمان ملل، از تلاش‌های او برای حل بحران‌های جهانی قدردانی کرد و بر نقش محوری سازمان ملل در مسائل بین المللی تاکید کرده است.

پیش از این دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با‌بان کی مون از آنچه خشونت علیه روس زبانان در شرق اوکراین خواند، ابراز نگرانی کرده بود.
XS
SM
MD
LG