لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

خلبان اوکراینی هواپیمای سقوط کرده ایران از «هدایت آن خودداری کرده بود»


یک نماینده مجلس ایران می‌گوید، خلبان اوکراینی هواپیمای «ایران ۱۴۰» شب قبل از سقوط این هواپیما در ۱۹ مرداد، درباره نقض فنی آن هشدار داده و به دلیل «جدی گرفته نشدن» هشدارش، از هدایت این هواپیما خودداری کرده بود.

یک فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان (هسا) بامداد ۱۹ مرداد در شهرک مسکونی آزادی در حاشیه فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و از ۴۸ سرنشین آن ۴۰ نفر جان باختند.

هواپیمای ایران ۱۴۰ (آنتونوف ۱۴۰) ساخت مشترک ایران و اوکراین است.

ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان در مجلس، روز چهارشنبه ۹ مهر به خبرگزاری ایلنا گفت: «خلبان اوکراینی هواپیمای آنتونف ۱۴۰ درباره نقص فنی این هواپیما شب قبل از سانحه به مدیران مسئول ایرلاین هسا هشدار داده بود».

وی افزود: این خلبان پس از اینکه هشدارش «جدی گرفته نشد» از هدایت هواپیما صرف نظر کرده بود.

روزنامه شهروند نیز ۲۱ مرداد خبر داده بود که خلبان و کادر پرواز اوکراینی هواپیمای ایران ۱۴۰ به «بهانه بیماری» با این هواپیما سفر نکرده‌اند.

به گزارش این روزنامه، بخش مهندسی زمینی فرودگاه اصفهان نیز در بررسی‌هایش اعلام کرده بود که موتور این هواپیما «مشکل» دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که وزیر راه و شهرسازی در این سانحه مسئولیت فردی ندارد، اما باید در مجلس توضیحاتی را ارائه کند.

وی با بیان اینکه عوامل اصلی در وقوع سانحه به مسئولان هسا ایر بر می‌گردد، افزود: «مسئولان این ایرلاین باید نسبت به این مسئله و اضافه بار داشتن هواپیما پاسخگو باشند».

سخنان این نماینده مجلس در حالی بیان می‌شود که رییس سازمان هواپیمایی ایران روز ششم مهر، از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما را از دلایل اصلی سقوط «ایران ۱۴۰» اعلام کرده بود.

علیرضا جهانگیریان، گرمای شدید ۳۸ درجه در فرودگاه مهر آباد در روز پرواز را یکی از دلایل از کار افتادن موتور هواپیما عنوان کرده است.

در‌‌ همان روز منوچهر منطقی، رییس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، تاکید کرد که موتور هواپیماهای «ایران ۱۴۰» ایرادی ندارد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، ۱۹ مرداد ماه دستور داد تا رسیدگی کامل به دلایل سانحه سقوط این هواپیما، از پرواز هواپیماهای ایران ۱۴۰ جلوگیری شود.
چند روز بعد پرواز آنتونوف ۷۴ نیز ممنوع اعلام شد.

به گفته مقامات سازمان هواپیمایی ایران، در حال حاضر نزدیک به ۲۰ فروند از این مدل از آنتونوف ۱۴۰ در کشورهای روسیه و اوکراین پرواز می‌کنند.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، از این مدل ۱۰ فروند در ایران وجود داشته که شش فروند در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی بوده و چهار فروند نیز در اختیار شرکت هسا قرار داشته است.

هواپیمای ایران ۱۴۰ که با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شود در گذشته نیز چند بار سقوط و آتش گرفتن موتور را تجربه کرده‌ است.

از جمله در بهمن‌ماه ۸۷ سقوط یک فروند از هواپیماهای ایران ۱۴۰در نزدیکی شاهین‌شهر اصفهان، به کشته شدن تمامی سرنشینان آن انجامید.

XS
SM
MD
LG