لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

دبیرکل سازمان ملل خواستار خودداری ایران از افزایش تنش در منطقه شد


دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۰ اسفند در واکنش به آزمایش‌های جدید موشکی سپاه پاسداران، از ایران خواست تا با اعتدال و خویشتنداری رفتار کرده و از افزایش تنش‌های منطقه‌ای خوددداری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دوژاریک سخنگوی‌ بان کی مون به خبرنگاران گفت: «در فضای کنونی سیاسی منطقه خاورمیانه، و همچنین اخبار مثبت از رفع تحریم‌ها علیه ایران، دبیرکل از ایران می‌خواهد که با پیشه کردن اعتدال، احتیاط و درایت مانع از افزایش تنش به خاطر اقدامات شتابزده شود».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته جاری اعلام کرد که رزمایش موشکی «ولایت ۹۴» را برگزار کرده که در آن موشک‌های با برد کوتاه، متوسط و بلند را آزمایش کرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز سه شنبه گفت: «طی چند روز گذشته پرتاب انواع موشک‌های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰ کیلومتر، ۸۰۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ کیلومتر صورت پذیرفته و طیف متنوعی از موشک‌های ایرانی به غرش درآمده‌اند».

آزمایش‌های جدید موشکی ایران نگرانی آمریکا، بریتانیا و فرانسه را موجب شده که تهران را متهم می‌کنند قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در زمینه ممنوعیت چنین آزمایش‌هایی را نقض می‌کند.

غرب می‌گوید که این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند ولی استدلال مقام‌های ایران این است که برنامه‌ای برای تولید سلاح اتمی ندارند و این موشک‌ها ماهیت دفاعی دارند.

آمریکا گفته است که در صورت تایید گزارش‌های منتشره درباره آزمایش‌های موشکی ایران، پرونده آن را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد تا واکنشی مناسب به این اقدام داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش درباره آزمایش‌های جدید موشکی سپاه پاسداران گفت‌وگو کرده است. ولی یک «مقام آگاه» ایرانی که نامش فاش نشده است، به رسانه‌های ایران گفته که چنین گفت‌وگویی صورت نگرفته است.

برخی از اعضای کنگره آمریکا که در اختیار جمهوریخواهان است خواهان اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی هستند. هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دمکرات‌ها در انتخابات درون حزبی برای رقایت‌های ریاست جمهوری، نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده است.

دبیرکل سازمان در سخنان روز پنجشنبه خود گفته که این بستگی به شورای امنیت دارد که به این نتیجه برسد آیا آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه‌های آن است یا نه.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های سازمان ملل گفته‌اند که هنوز مشخص نیست چه زمانی این موضوع در شورای امنیت مطرح خواهد شد.

آمریکا ماه ژانویه در واکنش به آزمایش موشک «عماد» از سوی ایران در مهرماه امسال تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال کرد.

بر اساس توافق وین در تیرماه امسال بسیاری از تحریم‌های بین المللی علیه ایران معلق یا لغو شدند ولی تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران به ترتیب به مدت پنج و هشت سال دیگر پابرجا خواهند بود.

XS
SM
MD
LG