لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

دبیرکل سازمان ملل: کشتار و ویرانی غزه مایه شرمساری جهان است


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه، ۱۵ مرداد، گفت که «کشتار و ویرانی وسیع در غزه جهان را تکان داده و مایه شرمساری است. وی خواستار پایان «دور بی‌معنی رنج و محنت» در منازعه میان فلسطینی‌ها و اسرائیل شد.

بان کی مون که در مراسم افتتاح نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد با اشاره به وقوع سه جنگ در غزه ظرف شش سال گذشته، هشدار داد که صبر جهان در درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در معرض آزمایش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: «آیا باید این روند را ادامه دهیم-ساختن، ویرانی، و ساختن و ویرانی؟»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل افزود: «ما بار دیگر غزه را می‌سازیم ولی این باید آخرین بازسازی آن باشد. چنین وضعیتی باید متوقف شود و به میز مذاکره برگردیم».

وی خواستار تداوم آتش بس ۷۲ ساعته میان اسرائیل و شبه نظامیان حماس شد که روز چهارشنبه وارد دومین روز خود شد.

بان کی مون اظهار داشت که سازمان ملل حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر راکت پراکنی حماس را درک می‌کند ولی «وحشتی که دامن مردم غزه را گرفته است» پرسش‌های جدی را در مورد رعایت قوانین بین‌المللی ایجاد می‌کند که لازمه آن تمایز قائل شدن بین شهروندان و جنگجویان و متناسب بودن واکنش است.

ناوی پیلای، رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل، نیز خطاب به ۱۹۵ کشور عضو مجمع عمومی گفت: «هر حمله‌ای که این اصول را نقض کند... ممکن است در زمره جرایم جنگی قرار گیرد».

چهار هفته درگیری در نوار غزه باعث کشته شدن یک هزار و ۸۷۵ فلسطینی‌ و ۶۷ اسرائیلی شد. حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری غزه نیز از خانه‌های خود آواره شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت سرری، نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه، گفته که میزان تلفات درگیری اخیر در غزه بد‌تر از جنگ سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بوده است.

تخمین‌ها حاکی است که نوار غزه همچنین متحمل چهار تا شش میلیارد دلار خسارت شده است.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در روز چهارشنبه با درخواست کشورهای عربی تشکیل شد. این کشور‌ها از شورای امنیت سازمان ملل به دلیل ناکامی در تصویب قطعنامه‌ای قاطع برای فشار بر اسرائیل و حماس انتقاد کرده‌اند.

اردن با توزیع پیش نویس قطعنامه‌ای در میان اعضای شورای امنیت خواستار آتش بس، برداشته شدن حصر نوار غزه و تحقیق پیرامون حمله به مدارس تحت نظارت سازمان ملل در این منطقه که پناهگاه آوارگان است، شده است.

این پیش نویس هنوز به رای گذاشته نشده است.

XS
SM
MD
LG