لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

سازمان ملل خواستار وقفه‌های چند ساعته در درگیری‌های غزه شد


در حالی که درگیری میان اسرائیل و شبه نظامیان غزه چهارمین هفته خود را پشت سر می‌گذارد، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه از طرفین خواسته است که هر روز ساعاتی با برقراری وقفه در حملات متقابل، امکان تامین نیازهای صد‌ها هزار نفر از جنگ زدگان را فراهم کنند.

والری آموس در گزارشی که روز پنجشنبه نهم مرداد از طریق ویدیو کنفرانس به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد، گرفتار شدن کودکان و زنان در حملات غزه را «دلهره آور» نامید و تاکید کرد که هشتاد درصد از تلفات این بحران، غیرنظامی است.

خانم آموس با تاکید بر اینکه ۱۲۵ کودک فلسطینی تا حال در این منطقه جنگی کشته شده‌اند، خواهان اقدام قاطعانه جامعه جهانی در قبال این وضعیت شد.

پیر کراهنبول، مسئول آژانس خدمات رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی، «اونرا»، نیز در گزارش تلفنی از شهر غزه به اعضای شورای امنیت در نشست پنجشنبه آن‌ها گفت این آژانس زیر بار درخواست‌های کمک از سوی بیش از ۲۲۰ هزار نفر از گریختگان این جنگ کمر خم کرده است.

به دنبال بمباران‌های نیروی هوایی اسرائیل و آتشباری‌های سنگین توپخانه زمینی و دریایی این کشور علیه هدف‌های مختلف در غزه، حدود دو دهم از جمعیت غزه به موسسات و پناهندگان سازمان ملل در این باریکه پناه برده و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز جا به جا شده‌اند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز هشتم مرداد شمار جا به جا شدگان در این باریکه را بیش از ۴۰۰ هزار نفر از میان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن جمعیت آن اعلام کرد.

جاش ارنست، سخنگوی پنتاگون، نیز روز پنجشنبه با بیان اینکه شمار تلفات غیرنظامی غزه «بسیار بالاست»، خواهان آن شد که اسرائیل معیارهای جنگ را برای حمایت از زندگی غیرنظامیان رعایت کند.

در حالی که روز پنجشنبه تا حدی از ابعاد خشونت‌ها و حملات متقابل کم شده بود، دور جدید خشونت‌های منطقه چهارمین هفته خود را می‌گذراند.

ناوی پیلای، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست شورای حقوق بشر در ژنو، هم اسرائیل و هم حماس را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد و عملکرد آن‌ها را مغایر با قوانین بین المللی دانست.

نیروی هوایی اسرائیل روز پنجشنبه مسجد عمربن الخطاب را در نزدیکی یکی دیگر از مدارس تحت مدیریت سازمان ملل متحد در شهر شمالی «بیت لاهیا» در شمال غزه مورد هدف قرار داد و آسیب زیادی به آن وارد کرد.

رسانه‌های اسرائیل گفته بودند، از کنار این مسجد و مدرسه به سوی اسرائیل راکت‌اندازی شده بود.

اشرف الغدره، سخنگوی خدمات اضطراری غزه، از زخمی شدن پانزده نفر در حمله به این مسجد خبر داد.

یک روز قبل از آن نیز ۱۳۰ فلسطینی، از جمله در حمله به یک مدرسه دیگر سازمان ملل در جبالیا و بازار محله شجاعیه در شرق غزه کشته شده بودند.

نیروی هوایی اسرائیل روز پنجشنبه بار دیگر ساختمان شبکه «الاقصی» را که ناشر افکار حماس است همراه با «مقرهای حماس» در محله رضوان شهر غزه هدف قرار داد.
روز پنحشنبه شمار تلفات در طرف فلسطینی به مرز یک‌هزار و ۴۰۰ نفر، و تعداد مجروحین آن‌ها از هشت هزار تن فرا‌تر رفت؛ در طرف اسرائیلی شمار کشته‌های نظامی به ۵۶ تن و تلفات غیرنظامی دو نفر همراه با یک کارگر تایلندی بوده‌اند.

حملات راکتی پنجشنبه به اسرائیل یک زخمی شدید در شهر «کریات آتا» برجای گذاشت اما راکت اندازی‌های دیگر این روز بدون آسیب بود. اسرائیل می‌گوید در یک ماه اخیر بیش از دو هزار و ۶۰۰ راکت به سمت این کشور پرتاب شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در چهارمین نشست ویژه برای بررسی عملیات نظامی در ستاد ارتش گفته بود کشورش «سوگند» خورده که «تونل‌های مرگ» حماس را منهدم کند.

نتانیاهو در نشست کابینه در وزارت دفاع افزود، هیچ راهکاری که مانع از تکمیل ماموریت‌های ارتش باشد، از نظر او پذیرفتنی نیست.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل نیز انهدام تونل‌های حفر شده از سوی شبه نظامیان فلسطینی در نقاط همجوار غزه با خاک اسرائیل را «اصلیترین هدف» از عملیات نظامی کشورش در غزه نامیده است.

ارتش اسرائیل گفته است اکثر ۳۲ تونلی را که تا کنون کشف کرده، تخریب کرده است.

کشف ابعاد و طول این تونل‌ها در میان اسرائیلی‌ها وحشت زیادی ایجاد کرده است.

ارتش اسرائیل از بامداد نهم مرداد با احضار ۱۶ هزار نفر دیگر از نیروهای ذخیره، شمار نظامیان دوره احتیاط را که در یک ماه اخیر به خدمت فراخوانده، به ۸۶ هزار تن افزایش داد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود، فراخوان نیروهای تازه نفس احتیاط برای ادامه عملیات ضروری است.

همزمان، قاهره روز پنجشنبه میزبان هیات‌هایی از نمایندگان اسرائیل و فلسطینی‌ها برای بررسی ابتکار عمل مصر، با هدف برقراری آتش بس شده است.

از یکسو هیاتی از سوی اسرائیل و از سوی دیگر هیاتی از سوی فلسطینی‌ها وارد پایتخت مصر شده است اما هنوز معلوم نیست که مذاکرات اصلی با می‌انجی‌گری مقامات مصر چه هنگام آغاز می‌شود.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، روز پنجشنبه گفت، در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، تاکید کرده است که برای برقراری آتش بس، ابتدا باید خشونت شدیدی که اسرائیل به کار می‌برد، متوقف شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با بیان اینکه کشورش تماس با عوامل ذیربط را حفظ کرده است، افزود: «قولی در زمینه برقراری آتش بس میان اسرائیل و شبه نظامیان داده نشده اما آمریکا امید خود را حفظ می‌کند».

آقای کری که به دهلی نو سفر کرده است، با بیان اینکه «چه بهتر که زود‌تر آتش بس شود»، افزود، اگر این تلاش‌ها با حسن نیت باشد، همه خرسند خواهند شد.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نهم مرداد در حمله دیگری علیه اسرائیل، این کشور را به تکرار رفتارهای هیتلر، نسل کشی و پاکسازی قومی متهم کرد.

آقای اردوغان در روزهای گذشته نشان افتخاری را که ده سال پیش از یک سازمان یهودیان آمریکا دریافت کرده بود، پس داد.

نخست وزیر ترکیه خطاب به یهودیان آمریکا گفت: «اگر شما از این جنایت و آدم کشی و کارهای هیتلری و کشتار کودکان دفاع می‌کنید، این نشان نصیب خودتان».

آقای اردوغان گفت، ترکیه در طول تاریخ، در هر دوره‌ای که یهودیان در خطر بوده و از کشورهای زادگاه‌شان رانده شده‌اند؛ از قرن پانزدهم در اسپانیا گرفته تا دوران اخیر، در کنار آن‌ها ایستاد اما اسرائیل با کارهای خود «روی هیتلر را سفید کرده» و «فاشیسم هیتلری» را تکرار می‌کند.

XS
SM
MD
LG