لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

دبیرکل سازمان ملل: تعداد آوارگان در جهان از زمان جنگ کره بی‌سابقه است


دبیرکل سازمان ملل می‌گوید رقم پناهجویان و جمعیتی که در داخل کشورهای خود آواره شده‌اند به ۶۰ میلیون نفر رسیده است.
دبیرکل سازمان ملل می‌گوید رقم پناهجویان و جمعیتی که در داخل کشورهای خود آواره شده‌اند به ۶۰ میلیون نفر رسیده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه پنجم اسفند گفت تعداد آوارگان در سراسر جهان هیچ‌گاه به این حد نبوده و از جامعه بین‌المللی خواست که روش اهدا کمک‌های بشردوستانه و حمایت از توسعه در کشورهای فقیر را بهبود دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ بان کی مون در جریان دیدار از اردوگاهی که برای آوارگان در حوالی شهر گوما در شمال شرقی کنگو احداث شده، گفت امیدوار است در جریان این سفر بتواند با رییس‌جمهوری کنگو دیدار کند.

او در بخشی از سخنانش گفت: «در حال حاضر در سراسر جهان رقم پناهجویان و جمعیتی که در داخل کشورهای خود آواره شده‌اند به ۶۰ میلیون نفر رسیده که از زمان پایان جنگ کره تاکنون بی‌سابقه است».

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود دیدار از اردوگاه‌هایی شبیه به این او را به یاد دوران آوارگی خودش می‌اندازد: «زمانی که من در سن شش سالگی و در سال ۱۹۵۰ در کره آواره بودم».

او گفت در آن دوران سازمان ملل متحد نماد امیدواری بود و افزود: «امنیت ما را تامین می‌کردند، کتاب‌های درسی ما را تامین می‌کردند و به ما آب آشامیدنی، غذا و دارو می‌دادند».

مناطق پرآشوب شرق کنگو منطقه فعالیت چندین گروه مسلح شورشی است که بر سر کنترل ثروت طبیعی این منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بان کی مون افزود هدف اصلی اجلاس بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه که قرار است ماه مه در ترکیه برگزار شود، این است که هیچ کسی در توسعه جهانی به فراموشی سپرده نشود.

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که دولت مجارستان قرار است در مورد طرح اتحادیه اروپا برای سهمیه‌بندی الزامی در تقسیم پناهجویان یک رفراندوم برگزار کند. دولت مجارستان از آغاز با این طرح اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان از آغاز بحران مهاجرت در اروپا علیه مهاجران و پناهجویان شعارهای تندی داده و به خاطر احداث حصار در مرزهای جنوبی این کشور برای جلوگیری از ورود مهاجران، به یکی از سیاستمداران تندرو اروپا بدل شده است.

اکنون چند کشور دیگر ناحیه بالکان نیز سیاست احداث حصار و مسدود کردن مرزهای خود را در پیش گرفته‌اند.

آقای اوربان هنگام اعلام خبر برگزاری رفراندوم گفت که این حرکت یک سنجش مهم برای دمکراسی در اروپا خواهد بود.

وی در گذشته گفته بود که طرح سهمینه بندی برای تقسیم پناهجویان بافت جمعیتی، فرهنگی و مذهبی کشورهای اروپایی را به هم خواهد ریخت.

رییس جمهوری مجارستان روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «هیچکس از مردم اروپا نپرسیده که آیا از این سهمیه‌بندی الزامی حمایت می‌کنند و یا با آن مخالفند. دولت در پاسخ به خواست افکار عمومی کشور تصمیم گرفته این نظرسنجی را انجام دهد. به نظر ما مجار‌ها، اجرای طرح سهمیه بندی برای اسکان مهاجران در کشورهای اروپایی بدون حمایت مردم سوء استفاده از قدرت است».

آقای اوربان زمان برگزاری این رفراندوم را مشخص نکرد ولی گفت پیامدهای انجام این رفراندوم به خصوص اگر مردم مجارستان به آن رای منفی بدهند را به خوبی درک می‌کند.

او افزود: «ما باید به تاثیرات بالقوه آن روی سیاست‌های اروپایی فکر کنیم ولی این ملاحظات در درجه دوم اهمیت قرار دارند. برای ما انجام این رفراندوم یک نیاز مبرم، اساسی و غیرقابل اجتناب در سیاست مجارستان است. آیا کس دیگری غیر از مردم مجارستان می‌تواند تصمیم بگیرد که ما باید در کنار چه کسانی زندگی کنیم؟»

پیتر کرکو از مرکز پژوهشی پلیتیکال کاپیتال معتقد است: «در مجموع می‌توان دید که ویکتور اوربان تا جایی که در مورد مسئله مهاجر در اروپا صحبت می‌کند در موضع قدرت قرار دارد چون به او امکان می‌دهد به عنوان مدافع ملت حرف بزند. او تلاش می‌کند مسئله مهاجرت را تا سال ۲۰۱۸ و انتخابات بعدی مجارستان یک موضوع داغ نگاه دارد».

به گفته این کار‌شناس، برگزاری رفراندم در مورد مهاجرت در مجارستان می‌تواند موضوعات مهم دیگری مثل آموزش و پرورش و یا بهداشت عمومی در این کشور را به حاشیه براند و درعین حال اقدام سیاسی پیش‌دستانه‌ای است که در صورت محکوم شدن دولت مجارستان در دادگاه اروپا به خاطر نپذیرفتن سهمیه‌بندی تقسیم مهاجران، ویکتور اوربان می‌تواند از آن استفاده کند.

XS
SM
MD
LG