لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

آمریکا و دبیرکل سازمان ملل حمله به یک مدرسه در غزه را محکوم کردند


ایالات متحده آمریکا حمله روز یکشنبه،۱۲ مرداد، اسرائیل به یک مدرسه تحت پوشش سازمان ملل را «شرم‌آور» خوانده و از آن ابراز «انزجار» کرد. دبیرکل سازمان ملل نیز این حمله را محکوم و آن را «عملی شنیع و جنایتکارانه» خواند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در اظهاراتی بی‌سابقه و شدید علیه اسرائیل، حمله به این مدرسه که در رفح قرار دارد را تقبیح کرد و گفت که این مدرسه یک مکان حفاظت شده و بار‌ها به ارتش اسرائیل در مورد وضعیت آن اطلاع داده شده بود.

وی از اسرائیل خواست تا «کارهای بیشتری برای رعایت استاندارد‌ها و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام دهد».

خانم ساکی از حمله روز یکشنبه ابراز «انزجار» کرد و خواستار تحقیقات «کامل و فوری» درباره این حادثه شد.

حمله ارتش اسرائیل به این مدرسه در شهر رفح که در جنوب غزه قرار دارد، دستکم ۱۰ کشته بر جای گذاشت. سازمان ملل می‌گوید که سه هزار نفر برای در امان ماندن از حملات اسرائیل در این محل پناه گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که از اماکن سازمان ملل نباید به عنوان پایگاهی برای انجام حملات استفاده کرد.

وی در عین تصریح کرد: «این شبهه که شبه نظامیان در نزدیکی این مکان در حال عملیات هستند توجیه کننده حملاتی نیست که زندگی بسیاری از شهروندان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد».

ارتش اسرائیل در واکنش به انتقادهای بین‌المللی از حمله روز یکشنبه گفته که شبه‌نظامیان در نزدیکی این مدرسه در حال پرتاب کردن راکت بودند که به اقدام آن‌ها پاسخ داده شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز حمله اسرائیل را محکوم کرد و آن را «عملی زشت و جنایتکارانه» خواند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وی خواستار آن شد که افراد مسوول در این حمله به خاطر «نقض فاحش مقررات انسان دوستانه بین‌المللی» محاکمه شوند.

این سومین حمله مرگبار به یک مدرسه تحت پوشش سازمان ملل برای اسکان آوارگان فلسطینی در جریان درگیری‌های ۲۷ روزه میان اسرائیل و شبه نظامیان حماس است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درباره این سه حمله تحقیقات صورت گرفته است، ولی سازمان ملل در واکنش‌های اولیه خود، حمله روز یکشنبه و چهارشنبه هفته گذشته در منطقه جبالیا را که به مرگ ۱۵ تن انجامید، به اسرائیل نسبت داده بود.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای به نقل از وی گفته است که بار‌ها درباره تحت پوشش این مدارس به اسرائیل خبر داده شده بود.

وی اظهار داشت: «باید درباره این حمله و سایر موارد نقض حقوق بین‌المللی به سرعت تحقیق شود و کسانی که مسوول این اقدامات هستند به پای میز محاکمه کشانده شوند. این عملی زشت و جنایتکارانه است».

اسرائیل از روز هشتم ژوئیه حمله به نوار غزه را آغاز کرده است تا به گفته آن، از ادامه راکت پراکنی گروه‌های شبه نظامی جلوگیری کرده و تونل‌های حفر شده از غزه به دنیای خارج را از بین ببرد.

آمارهای منتشره از سوی منابع فلسطینی حاکی است که تا روز یکشنبه، یک هزار و ۷۷۲ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند که اکثر آن‌ها غیرنظامی هستند.

اسرائیل نیز تایید کرده که در جریان درگیری‌های یک ماه گذشته ۶۴ سرباز آن کشته شده‌اند. دو شهروند اسرائیلی و یک کارگر خارجی نیز در جریان راکت پراکنی از غزه به خاک این کشور جان باخته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل روز یکشنبه بار دیگر خواستار پایان درگیری‌ها در نوار غزه و آغاز گفت‌وگوهای طرفین در قاهره، پایتخت مصر، شد.

وی اظهار داشت: «از سر گیری درگیری‌ها موجب تشدید بحران انسانی و بهداشتی در غزه شده است و این دیوانگی باید متوقف شود».

XS
SM
MD
LG