لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

سازمان ملل: حمله به کاروان کمک‌های بشردوستانه در حلب به رغم درخواست‌ها متوقف نشده است


سازمان ملل می‌گوید که به رغم درخواست‌های مکرر از طرف‌های درگیر در بحران سوریه، حمله به کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه این سازمان ادامه پیدا کرده است.

سازمان ملل روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ارسال این کمک‌ها را در سراسر سوریه را معلق کرد. دلیل این تصمیم حمله مرگبار روز دوشنبه به يک کاروان حامل این کمک‌ها همزمان با پایان آتش‌بس یک هفته‌ای بود که با توافق آمریکا و روسیه از دوشنبه گذشته برقرار شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که ماسیمو دیانا و کوین کندی، هماهنگ‌‌کنندگان سازمان ملل منتشر کرده‌اند، آمده است: «به رغم تمام تلاش‌ها و تماس با طرف‌های درگیر، حملات بیشتری در طول شب صورت گرفت و در کار امدادرسانی و رسیدگی به مجروحان اخلال ایجاد شد».

پیشتر اعلام شده بود که این وضعیت ناشی از «حملات هوایی» بوده است ولی بعد این اظهارنظر پس گرفته شد. یک سخنگوی سازمان ملل این موضوع را ناشی از خطا دانست ولی گفت که موضع سازمان در قبال این حادثه تغییری نکرده است.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه گزارش‌های مربوط به توپ باران و یا حمله هوایی به کاروان کمک‌های بشردوستانه در نزدیکی شهر حلب در روز دوشنبه را تکذیب کرد و گفت این کاروان دچار حریق شده است.

ایگور کوناشنکف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: «تصاویر ویدئویی از محل وقوع حادثه را به دقت بررسی کردیم و هیچ نشانه‌ای پیدا نکردیم که ثابت کند این کاروان مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است. هیچ حفره‌ای که محل اصابت توپ و خمپاره باشد دیده نمی‌شود و ظاهر خودروها نیز به گونه‌ای آسیب ندیده‌اند که معمولا بر اثر بمباران هوایی روی می‌دهد».

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت آسیب‌هایی که به خودروها وارد شده ناشی از آتش گرفتن محموله‌های آنها بوده و نکته عجیب این است که این حادثه دقیقا زمانی اتفاق افتاد که شورشیان یک تهاجم گسترده را در اطراف حلب شروع کردند.

به گفته او، روسیه پس از انتقال محموله‌های این کاروان رصد کردن خودروها را متوقف کرده است و از آن زمان به بعد فقط شورشیان از محل دقیق خودروها اطلاع داشتند.

ایگور کوناشنکف افزود غروب همان روز گروه موسوم به جبهه النصره تهاجم گسترده‌ای با تانک، توپخانه و سایر سلاح‌های سنگین را آغاز کرد.

او گفت فقط پرسنل دفاع غیرنظامی وابسته به جبهه النصره می‌توانند مشخص کنند که چه بر سر این کاروان آمده چون این افراد همواره در لحظات حساسی نظیر این در محل وقوع حادثه هستند و از حوادث فیلمبرداری می‌کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه و پس از ملاقات با مقامات روسیه و سایر کشورهای دخیل در بحران سوریه گفت به تداوم آتش‌بس در این کشور امیدوار است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری پس از مذاکره با وزیران خارجه کشورهای عضو گروه بحران سوریه و قبل از ترک نیویورک در مصاحبه کوتاهی با خبرنگاران گفت مذاکرات از پایان هفته جاری از سر گرفته می‌شود.

یک روز پس از اینکه ارتش سوریه رسما آتش‌بس را پایان یافته اعلام کرد و بمباران شهرهای تحت کنترل شورشیان را از سر گرفت وزیرخارجه آمریکا گفت: «آتش‌بس هنوز از بین نرفته است».

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز گفت هنوز امیدواری برای احیا آتش‌بس وجود دارد ولی اذعان کرد که نمایندگان حاضر در گفت‌وگوهای مربوط به بحران سوریه معتقدند این توافق به خطر افتاده است.

نمایندگان ۲۳ کشور عضو گروه کمک به بحران سوریه روز سه‌شنبه به ریاست جان کری و سرگی لاورف وزیران خارجه آمريکا و روسیه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مذاکره کردند. شرکت کنندگان در این جلسه گفتند مذاکرات کوتاه و پر تنش بوده است.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا به خبرنگاران گفت: «فضای عمومی این است که هیچ یک از طرفین نمی‌خواهد امتیازی بدهد. واقعیت این است که گفت‌وگو و طرح مشترک آقایان لاورف و کری تنها گزینه واقعی است و همه ما باید تلاش کنیم این روند احیا شود».

وزیر خارجه فرانسه نیز اذعان کرد که گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه پر تنش بوده ولی تاکید کرد سایر کشورها اکنون باید به روسیه و آمریکا کمک کنند تا اختلافات خود را حل کنند.

او افزود: «مذاکرات روسیه و آمریکا به حداکثر ظرفیت خود رسیده است. هنوز هم نکات ناروشن فراوانی وجود دارد. ولی روس‌ها و آمریکایی‌ها به تنهایی نمی‌توانند این معضل را حل کنند».

وزیران خارجه کشورهای گروه کمک به بحران سوریه که به خاطر اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک هستند گفتند تلاش خواهند کرد در روزهای آینده مذاکرات را ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG