لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

سازمان ملل متحد: احتمالا ۹۰ هزار غیرنظامی در فلوجه گرفتار شده‌اند


حدود شش ماه است که هیچ گونه تدارکاتی برای غیرنظامیان وارد شهر فلوجه نشده است.
حدود شش ماه است که هیچ گونه تدارکاتی برای غیرنظامیان وارد شهر فلوجه نشده است.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۹ خرداد پس از بررسی جدیدی هشدار داد احتمالا رقمی حدود ۹۰ هزار غیر نظامی در شهر فلوجه عراق که در کنترل پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» است به دام افتاده‌اند.

در تخمین‌های قبلی این رقم حدود ۵۰ هزار نفر اعلام شده بود.

لیسه گرنده، هماهنگ کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در عراق، در یک مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز هشدار داد که غیرنظامیان در شهر فلوجه، واقع در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد که اکنون در محاصره نیروهای عراقی است، احتمالا در شرایط وحشتناکی گرفتار شده‌اند.

نیروهای مسلح عراق روز سوم خرداد عملیات گسترده‌ای را برای بیرون راندن پیکارجویان «خلافت اسلامی» از شهر فلوجه آغاز کردند ولی این شهر از مدت‌ها پیش عملا در حالت محاصره قرار داشته و حدود شش ماه است که هیچ گونه تدارکاتی برای غیرنظامیان وارد این شهر نشده است.

لیسه گرنده افزود: «تخمین ما از تعداد غیرنظامیان ساکن فلوجه کمتر از رقم واقعی بود. افرادی که از شهر خارج می‌شوند به ما اطلاعاتی داده‌اند که بر اساس آن تقریبا با قطعیت می‌توان گفت هنوز بین ۸۰ تا ۹۰ هزار غیرنظامی در فلوجه گرفتار هستند».

به گفته او، بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان فلوجه در شرایطی بسیار دشوار و با پای پیاده و زیر آتش پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» گریخته و خود را به مناطق تحت کنترل حکومت عراق رسانده‌اند.

او افزود: «متاسفانه تعدادی از مردم در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند. حداقل ده نفر هنگام عبور از رودخانه غرق شده‌اند و تعدادی از خانواده‌ها هنگام فرار فرزندان خود را از دست داده‌اند».

لیسه گرنده در ادامه مصاحبه با خبرگزاری رویترز خواستار آن شد که جامعه بین‌المللی هر چه سریعتر به وعده خود برای کمک مالی به فعالیت‌های بشردوستانه در عراق عمل کند.

به گفته او، تاکنون فقط ۳۰ درصد از درخواست ۸۶۰ میلیون دلاری سازمان ملل متحد پرداخت شده است.

او افزود: «اگر به سرعت بودجه بیشتری دریافت نکنیم نمی‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. به سختی می‌توان درک کرد که چرا جامعه بین‌المللی مبالغ هنگفتی را صرف عملیات نظامی می‌کند ولی برای نیازهای بشردوستانه قربانیان خساست نشان می‌دهد».

XS
SM
MD
LG