لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

سازمان ملل: بیش از ۷۰۰ پزشک و کادر درمانی در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند


بسیاری از شهرهای سوریه به تلی از خاکستر بدل شده‌اند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز از حملات مصون نبوده‌اند.
بسیاری از شهرهای سوریه به تلی از خاکستر بدل شده‌اند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز از حملات مصون نبوده‌اند.

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اول تیرماه اعلام کرد از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۷۰۰ پزشک و کادر درمانی کشته شده‌اند و اکثر این تلفات بر اثر حملات هوایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون تحقیق سازمان ملل در مورد حوادث سوریه نقض هولناک موازین حقوق بشر توسط گروه‌های جهادی را محکوم کرد و به طور مشخص در مورد سربازگیری صد‌ها کودک از سوی جبهه النصره وابسته به القاعده اظهار نگرانی کرده است.

پائلو پینیرو رییس این کمیسیون تحقیق در گزارش خود به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: حملات هوایی گسترده و هدفمند به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سراسر سوریه «تلفات غیرنظامی زیادی به جا گذاشته و باعث مرگ تعداد زیادی پزشک و کادر درمانی شده که به وجود آن‌ها نیاز مبرمی هست».

او افزود: «از آغاز جنگ داخلی سوریه بیش از ۷۰۰ پزشک و کادر درمانی براثر حملات به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کشته شده‌اند».

پائلو پینیرو اظهار داشت: حملات به مراکز درمانی و کشته شدن تعداد زیادی از کادر درمانی باعث شده است که دسترسی به خدمات درمانی در سوریه بسیار دشوار و حتی در برخی مناطق کاملا غیرممکن شود.

او گفت: «همزمان با افزایش تلفات غیرنظامی تعداد کادر‌ها و مراکز درمانی کاهش می‌یابد و دسترسی مردم به خدمات درمانی از گذشته محدود‌تر می‌شود».

او در بخشی از گزارش خود حملات دائمی به مراکز غیرنظامی مثل بازار‌ها، مدارس و نانوایی را محکوم کرد و افزود: «با هر یک از این حملات مردم جنگ‌زده در وضعیت آسیب پذیرتری قرار می‌گیرند. مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و مراکز آب‌رسانی بسیاری در سوریه ویران و نابود شده‌اند».

طی پنج سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد بیش از ۲۸۰ هزار نفر کشته و نیمی از جمعیت کشور آواره شده‌اند.

پائلو پینیرو افزود کمیسیون تحقیق حوادث سوریه در حال بررسی گزارش‌هایی است حاکی از آنکه «جبهه النصره و سایر گروه‌های جهادی وابسته به القاعده در ادلب واقع در شمال غربی سوریه صد‌ها کودک زیر ۱۵ سال را سربازگیری کرده‌اند».

بسیاری از کودکان سوری بواسطه خشونت و ویرانی‌های گسترده نمی‌توانند به مدرسه بروند و فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند که این وضعیت زمینه را برای جلب کودکان به صفوف گروه‌های جهادی فراهم کرده است.

آقای پینیرو در عین حال اشکال گوناگون نقض حقوق بشر از سوی گروه «خلافت اسلامی» را محکوم کرد.

کمیسیون تحقیق حوادث سوریه در گزارشی که هفته پیش منتشر شد هشدار داد که گروه «خلافت اسلامی» نسل‌کشی اقلیت ایزدی در عراق و سوریه را ادامه می‌دهد.

گروه «خلافت اسلامی» در سال ۲۰۱۴ عده زیادی از اقلیت کرد ایزدی را که عمدتا در منطقه کوهستانی سنجار در شمال عراق زندگی می‌کنند، قتل عام کرد و هزاران دختر و زن ایزدی را به اسارت گرفت. پس از آن حملات اکثر ایزدی‌ها از منطقه سنجار گریختند.

پائلو پینیرو در بخش دیگری از گزارش خود به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «همین الان که ما صحبت می‌کنیم تعداد زیادی از زنان و دختران ایزدی به عنوان برده‌های جنسی در اسارت هستند، مورد تجاوز بیرحمانه و ضرب و شتم قرار می‌گیرند. مثل اموال در بازار‌ها خرید و فروش می‌شوند و بین پیکارجویان این گروه دست به دست می‌شوند».

او افزود: «پسران خردسال را به زور از خانواده‌های‌شان جدا می‌کنند و از سن هفت سالگی آن‌ها را به اردوگاههای آموزشی داعش می‌فرستند».

او از جامعه بین‌المللی خواست «برای جلوگیری از تداوم نسل‌کشی» اقدام کند.

ویان دخیل یک عضو ایزدی پارلمان عراق نیز خواستار اقدام جامعه بین‌‌المللی شد. او در حاشیه جلسه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: «ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که این مسئله را به دادگاه بین‌المللی در لاهه ارجاع دهد».

خانم دخیل افزود هنوز هم ۳۲۰۰ زن و دختر ایزدی در اسارت گروه «خلافت اسلامی» هستند و حدود هزار پسر زیر سن ۱۰ سال را شستشوی مغزی داده و آن‌ها را برای جنگ آموزش می‌دهند. «این حوادث هنوز هم ادامه دارد و ما احتیاج به کمک داریم».

XS
SM
MD
LG