لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

کمیته سازمان ملل خواهان ارجاع پرونده کره شمالی به دادگاه بین‌المللی شد


تلاش‌های بین‌المللی برای ارجاع پرونده «جنایت علیه بشریت» کره شمالی به دادگاه کیفری بین‌المللی روز سه شنبه ۲۷ آبان وارد مرحله تازه‌ای شد و کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل خواستار اقدام شورای امنیت در این زمینه شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کمیته سوم سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از شورای امنیت خواست تا وضعیت وخیم حقوق بشر در کره شمالی را در دستور کار خود قرار داده و علیه کسانی که در این کشور مسوول جنایت علیه بشریت هستند اقدام کند.

اقدام بعدی در این زمینه، تصویب قطعنامه کمیته یاد شده در مجمع عمومی سازمان ملل پیش از فرستادن آن به شورای امنیت است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل فشار را بر کره شمالی در زمینه وضعیت بهبود وضعیت حقوق بشر تشدید خواهد کرد ولی غیرمحتمل است که در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه به اقدامی منجر شود.

دیپلمات‌ها می‌گویند که چین به عنوان متحد درازمدت کره شمالی، احتمالا قطعنامه یاد شده را وتو خواهد کرد. این دیپلمات‌ها می‌افزایند که روسیه نیز احتمالا از موضع چین حمایت خواهد کرد.

چین و روسیه در نشست روز سه شنبه کمیته سوم سازمان ملل از الحاقیه پیشنهادی کوبا حمایت کردند که خواستار لغو بند مربوط به ارجاع پرونده کره شمالی به دادگاه بین‌المللی شده بود. این پیشنهاد رای نیاورد.

چین می‌گوید که شورای امنیت نهاد مسوول در زمینه اتخاذ تصمیمات حقوق بشری نیست.

رویترز می‌نویسد که نماینده کره شمالی در کمیته سوم با عصبانیت به این قطعنامه واکنش نشان داده و ایالات متحده و متحدانش را در این زمینه مقصر دانسته و نسبت به انجام آزمایش‌های بیشتر هسته‌ای هشدار داده است.

قطعنامه کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل پس از آن صادر می‌شود که رییس هیات تحقیق سازمان ملل روز ۲۶ اسفند در گزارشی به شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو اعلام کرد که جنایات کره شمالی شبیه جنایات نازی‌ها، رژیم آپارتاید و خمرهای سرخ است و باید متوقف شود.

مایکل کیربی در سخنان خود جنایات رژیم کره شمالی علیه مردم خود را با اقدامات نازیسم، رژیم پیشین آپارتاید در آفریقای جنوبی و حکومت خمرهای سرخ در کامبوج مقایسه کرد و خواستار شجاعت ملت‌های بزرگ در برخورد با این حکومت شد.

اظهارات آقای کیربی یک ماه پس از آن بیان می‌شد که هیات تحقیق سازمان ملل گزارشی ۴۰۰ صفحه‌ای درباره گستره وسیعی از نقض حقوق بشر در کره شمالی از جمله حبس‌های گسترده، کشتار، شکنجه، گرسنگی عمدی، بردگی و خشونت جنسی منتشر کرد.

رییس هیات تحقیق سازمان ملل گفته است: «شدت، اندازه، طول دوره و ماهیت غیرقابل وصف بی‌رحمی در این کشور حاکی از وجود یک حکومت تمامیت‌خواه است که هیچ‌گونه سنخیتی با دنیای معاصر ندارد».

XS
SM
MD
LG