لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

شورای امنیت حمله حوثی‌ها به کاخ ریاست جمهوری یمن را محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه ۳۰ دی، حمله شورشیان شیعه حوثی به کاخ ریاست جمهوری یمن را محکوم و «پشتیبانی قاطع» خود از عبدربه منصور هادی رییس جمهوری این کشور، را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کردند که «منصور هادی رییس جمهور مشروع کشور است و همه جناح‌ها باید در کنار وی، خادل بحاح نخست‌وزیر و دولت بایستند تا کشور در مسیر ثبات و امنیت قرار گیرد».

شورای امنیت خواستار «آتش بس فوری و بازگشت طرفین به مذاکرات صلح» شد.

جمال بنومر، نماینده ویژه سازمان ملل که به صنعا پایتخت یمن سفر کرده است، به شورای امنیت گزارش داده است که شیعیان حوثی با «حملات گسترده و استفاده از سلاح‌های سنگین» به کاخ ریاست جمهوری یورش برده‌اند.

حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند از مهرماه سال جاری حملات به پایتخت یمن را شدت بخشیده و بخش عمده‌ای از آن را تحت کنترل خود دارند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز با ابراز «نگرانی شدید» از تحولات یمن خواستار آتش بس فوری در این کشور شده است.

همزمان با نشست شورای امنیت، رهبر حوثی‌های شیعه یمن در یک نطق تلویزیونی گفت که اگر رییس جمهوری کشور در اجرای مفاد توافق صلح که «مورد حمایت سازمان ملل است» تعلل ورزد، وضعیت «وخیم‌تر» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالمالک الحوثی شامگاه سه شنبه گفت که «تمام گزینه‌ها روی میز است» و اگر عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری، روند اجرای توافق صلح را با سرعت پیش نبرد، وخامت اوضاع «هیچ سقفی» نخواهد شناخت.

حمله حوثی‌ها به کاخ ریاست جمهوری در زمانی صورت گرفت که طرفین در حال مذاکره برای تعیین ترکیب کمیته‌ای ۸۵ نفره بودند که طبق پیش نویسِ قانون اساسی یمن، باید قوانین نظام فدرالی این کشور را تدوین کند.

این گزارش می‌گوید که توافق یاد شده به حوثی‌های شیعه تضمین خواهد داد که سهم بیشتری از قدرت در کشور داشته باشند.

رهبر حوثی‌ها در نطق تلویزیونی خود در واکنش به نشست شورای امنیت گفت: «هر اقدامی که برای وادار کردن کشور به تسلیم اتخاذ کنید، برای شما سودمند نخواهد بود».

وی گفت که «آماده رویارویی با هر اقدام شورای امنیت است» و «تبعات آن را به جان می‌خرد».

شورای امنیت در نوامبر سال گذشته دو فرمانده گروه حوثی، همچنین علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین یمن را که متهم به پشتیبانی از شورشیان است، تحریم کرد. صالح هم اکنون خارج از یمن زندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG