لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

سازمان ملل: بيش از ۱۰۰ هزار نفر در ماه اوت از سوريه گريخته اند


شمار پناهندگان سوری از زمان آغاز درگيری ها در اين کشور به ۲۳۵ هزار نفر رسيده است.
شمار پناهندگان سوری از زمان آغاز درگيری ها در اين کشور به ۲۳۵ هزار نفر رسيده است.
کميساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد که بيش از يکصدهزار پناهجو از سوريه به کشورهای همسايه گريخته اند. همزمان بشار اسد گفته که موافق کمک رسانی صليب سرخ بين المللی به مردم اين کشور به صورت بيطرفانه است.

ملیسا فلمینگ، از سخنگویان کمیساریای عالی سازمان ملل گفته است که اين تعداد پناهنده ظرف يک ماه، بالاترين ميزان از زمان آغاز نا آرامی ها و درگيری ميان نيروهای هوادار بشار اسد و مخالفان حکومت وی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی با اشاره به اينکه شمار پناهندگان سوری از زمان آغاز درگيری ها در اين کشور به ۲۳۵ هزار نفر رسيده، درباره آمار ماه اوت گفته است: «اين يک جهش بسيار مهم در روند امور پناهندگی است.»

اين سخنگو افزوده است: «اين آمار احتمالا بيانگر يک وضعيت بسيار پرمخاطره در اين کشور است و ما تا جايی که امکان پذير باشد سعی می کنيم به نحو احسن کار خود را انجام دهيم.»

در همين حال، گزارش ها حاکی است که رييس صليب سرخ بين المللی روز سه شنبه، ۱۴ شهريورماه، با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه ديداری ۴۵ دقيقه ای انجام داده و در جريان آن از وضعيت نابسامان انسانی در اين کشور ابراز نگرانی کرده است.

هشام حسن، سخنگوی کميته بين المللی صليب سرخ بين المللی، می گويد که رييس اين کميته در ديدار خود با بشار اسد خواستار احترام به مقرارت بين المللی در زمينه امدادرسانی شده و نياز فوری به تقويت کمک رسانی به مردم سوریه را مورد تاکيد قرار داده است.

تلويزيون دولتی سوريه نيز از قول رييس جمهوری اين کشور گفته است مادامی که صليب سرخ بين المللی به صورت «مستقل و بی طرفانه» کار خود را انجام دهد از آن حمايت خواهیم کرد.

صليب سرخ بين المللی می گويد که اين نهاد همراه با هلال احمر سوریه با دشواری های زيادی برای رساندن کمک ها به مردمی که در مناطق درگيری قرار دارند، روبرو هستند.

با وجود اين، صليب سرخ اعلام کرده که از اواسط ماه ژوئيه همراه با هلال احمر سوريه کمک رسانی غذايی به نزديک به ۱۸۰ هزار نفر از مردم اين کشور را در مناطقی که نبرد شديدا در آنها در جريان است انجام داده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که از ابتدای سال جاری تا کنون، اين دو سازمان امدادرسانی مايحتاج ۸۰۰ هزار نفر از مردم سوريه را تامين کرده و به بيش از يک ميليون نفر برای دسترسی به آب تميز ياری رسانده اند.

از سوی ديگر، وزير امور خارجه آلمان از گروه های مخالف بشار اسد خواست تا متحد شده و خود را برای دوران پس از رژيم وی آماده سازند.

گيدو وستروله همچنين از جامعه بين المللی خواسته است تا برای فراهم کردن حمايت های اقتصادی از مردم سوريه آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، برلين روز سه شنبه ميزبان نمايندگان گروه مخالف حکومت سوريه و همچنين ديپلمات ها خواهد بود تا درباره چگونگی جلوگيری از صدمه رسانی به خدمات زيربنايی و زيرساخت های اين کشور و همچنين احيای اقتصاد سوريه پس از سقوط بشار اسد بحث و تبادل نظر صورت گيرد.

آقای وستروله می گويد که فراهم کردن چارچوب مشترکی برای سوريه ضروری است و اينکه مردم سوريه بايد ببينند که «يک جايگزين معتبری برای اين رژيم وجود دارد.»

وی از مخالفان حکومت سوريه خواست «تا هر چه سريعتر شرايط تشکيل يک دولت انتقالی را فراهم کنند.»
XS
SM
MD
LG