لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

هاشمی رفسنجانى و احمدى نژاد در اجلاس «شكرانه اتحاد» مجلس حاضر نشدند


به نظر می رسد اختلافات درون نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری به اندازه ای عمیق شده است که نشست هایی مانند اجلاس «شکرانه اتحاد» قادر نیست تا مقام های مخالف یکدیگر را گردهم آورد.
به نظر می رسد اختلافات درون نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری به اندازه ای عمیق شده است که نشست هایی مانند اجلاس «شکرانه اتحاد» قادر نیست تا مقام های مخالف یکدیگر را گردهم آورد.
اجلاس «شكرانه اتحاد» مقام هاى جمهورى اسلامى ايران روز سه شنبه در حالى برگزار شد كه محمود احمدى نژاد، رييس جمهور، و اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در آن حضور پیدا نکردند و صندلى هاى خالى مجلس از سوى «نمايندگان ادوار مجلس و كاركنان مجلس» پر شد.

به گزارش خبرگزارى ايلنا و سايت هاى نزديك به اصلاح طلبان ايران كه از نزديك اين رويداد را پوشش داده اند، اجلاس ياد شده به مناسبت روز مجلس برگزار شد و در آن چهره هاى اصلى محافظه كاران حضور يافتند.

گزارش ها حاكى است كه غيبت هاشمى رفسنجانى و محمود احمدى نژاد از مهمترين حاشيه هاى اين مراسم بود كه واكنش على لاريجانى، رييس مجلس، را به دنبال داشت و وى در سخنرانى خود گفت: «جناب آقاى احمدى نژاد و هاشمى رفسنجانى تشريف نياوردند و از خداوند سلامت و صحت براى آنها آرزو مى كنيم واميدوارم ان شاء الله خداوند امورات را اصلاح كند.»

غيبت اين دو مقام بلندپايه در اين مراسم در حالى رخ مى دهد كه گروه هاى اصولگرا در ماه هاى اخير تلاش زيادى كرده اند تا نشان دهند در ميان رهبران جمهورى اسلامى ايران «اتحاد و همبستگى» كاملى وجود داشته و بين آنها اختلافى نيست.

به نظر می رسد اختلافات درون نظام جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری به اندازه ای عمیق شده است که نشست هایی مانند اجلاس «شکرانه اتحاد» قادر نیست تا مقام های مخالف یکدیگر را گردهم آورد.

از زمان روى كار آمدن محمود احمدى نژاد در مقام رياست جمهورى ايران در سال ۱۳۸۴ اختلافات وى با اكبر هاشمى رفسنجانى شدت گرفته است و به دنبال اظهارات رييس دولت در مناظره قبل از انتخابات دهم با مير حسين موسوى، اين اختلافات به اوج خود رسيد.

غيبت هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد در مراسم روز مجلس در حالى رخ می دهد كه گروه هاى اصولگرا در ماه هاى اخير تلاش زيادى كرده اند تا نشان دهند در ميان رهبران جمهورى اسلامى ايران «اتحاد و همبستگى» كاملى وجود داشته و بين آنها اختلافى نيست.
آقاى احمدى نژاد در اين مناظره پر بيننده، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و خانواده وى را به «فساد مالى» و «كارشكنى در امور دولت» متهم كرد.

در واكنش به علت عدم حضور آقاى رفسنجانى در مراسم روز مجلس، محمد هاشمى، رييس دفتر وى گفته است: «به دليل تعيين شدن وقتى ديگر براى ايشان كه از قبل در نظر گرفته شده امكان حضور در مجلس مهيا نشد.»

گزارش سايت پارلمان نيوز، وابسته به جناح اقليت مجلس، حاكى است كه در مراسم «شكرانه اتحاد» نيمى از صندلى هاى مجلس خالى بودند و «به همين دليل از نمايندگان ادوار مجلس و كاركنان مجلس كه تا پيش از اين تنها مى توانستند در جايگاه تماشاگران حضور يابند دعوت شد تا به صحن بيايند و در صندلى هاى خالى مستقر شوند.»

اين گزارش مى افزايد: در ليست ۱۹۹ نفره مهمانان هر چند نام على اكبر ناطق نورى و مهدى كروبى، روساى پيشين مجلس شوراى اسلامى، و مير حسين موسوى، نخست وزير سابق، به چشم مى خورد «اما اساسا از اين شخصيت ها دعوتى براى حضور در اين مراسم صورت نگرفته بود.»

اين افراد در حالى به اجلاس «شكرانه اتحاد» دعوت نشدند كه سال گذشته سه رييس پيشين پارلمان همراه با محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران، به مراسم روز مجلس دعوت شده بودند.

پارلمان نيوز در گزارش خود تاكيد كرده است كه «امسال با حضور ناطق نورى و كروبى مخالفت هاى جدى صورت گرفت.»

مهدى كروبى در ماه هاى اخير مواضع تندى عليه اقدام هاى مقام هاى جمهورى اسلامى در برخورد با معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى اتخاذ كرده است و دولت محمود احمدى نژاد را «فاقد مشروعيت» دانسته است.

گزارش سايت جناح اقليت مجلس مى افزايد: از ليست ۱۹۹ نفره مهمانان مراسم روز سه شنبه، تنها حدود ۳۰ نفر حاضر شدند و علاوه بر عدم حضور مراجع تقليد در اين مراسم، فرماندهان سپاه و نيروى انتظامى و همچنين رييس سازمان صدا و سيما غايب بودند.

در مراسم روز مجلس، على لاريجانى در سخنانى به انتقاد از عملكرد گروه پنج به علاوه يك در قبال برنامه هسته اى ايران پرداخت و گفت: «حقيقت مطلب اين است كه شكوه و عصبانيت آنان از شكوه واراده ملت ايران است كه با تدبير رهبر معظم از اين سرمايه ملى صيانت نمودند و دست مايه سناريوى مبتذل آنها قرار نگرفتند.»
XS
SM
MD
LG