لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

«استفاده صنعتی از انرژی اتمی را به زودی آغاز می کنیم»


معاون اول رییس جمهوری ایران می گوید: «این قطعنامه هیچ ثمری نداشت»
معاون اول رییس جمهوری ایران می گوید: «این قطعنامه هیچ ثمری نداشت»

پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهوری ایران در میانه تنش میان تهران و کشورهای غربی اعلام کرد که « ایران به زودی وارد طرح استفاده صنعتی از انرژی هسته ای خواهد شد.»


آقای داوودی در سخنانی که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، منتشر کرده است مدعی شد: «ايران هم اكنون جزو هفت كشور هسته‌اي جهان است و ما توانسته ايم زمينه‌اي را ايجاد كنيم كه به غناي سه و نيم درصدي سوخت هسته‌اي برسيم و آن را تثبيت كنيم.»


معاون اول رییس جمهوری ایران، با انتقاد از قطعنامه سازمان ملل برای تحریم ایران اظهار داشت: « این قطعنامه هیچ ثمری نداشت و ما وارد فرایند هسته ای خواهیم شد و هیچ حرکتی نیز نمی تواند آن را متوقف کند.»


پیشتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران وعده داده بود که در سالروز جشن های انقلاب اسلامی «خبرهای خوش هسته ای» را اعلام خواهد کرد ولی وی در سخنرانی خود به مناسبت ۲۲ بهمن از اعلام این خبرها سرباز زد و آن را موکول به فروردین ماه کرد.



پیشتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران وعده داده بود که در سالروز جشن های انقلاب اسلامی «خبرهای خوش هسته ای» را اعلام خواهد کرد ولی وی در سخنرانی خود به مناسبت ۲۲ بهمن از اعلام این خبرها سرباز زد و آن را به فروردین ماه موکول کرد.

به گفته کارشناسان، این خبرها حول دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی بوده است ولی به دلیل مشکلات فنی، ایران نتوانسته که این روند را تکمیل کند.


از سوی دیگر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه خواست اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل از ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم را «غیر حقوقی و نامشروع» دانست و گفت که ایران هرگز روند غنی سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد.


وی در عین حال افزود: ایران آماده مذاکره بدون پیش شرط با همه طرف ها درباره برنامه هسته ای است.


متكي در پاسخ به سووال خبرنگاري مبني بر واكنش ايران به صدور قطعنامه دوم توسط شوراي امنيت سازمان ملل گفت: « انشاء‌الله قطعنامه دوم تصويب نشود.»


علی اصغر سلطانیه، سفیر جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گفت و گو با روزنامه «پرسه» چاپ اتریش گفت استانداردهای شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته ا ی ایران دو گانه است و افزود:« هرگونه حمله و یا تهدید نظامی علیه تاسیسات هسته ای بر اساس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی ممنوع است و با عکس العمل سریع شورای امنیت رو به رو خواهد شد.»
آقای سلطانیه درباره پافشاری جمهوری اسلامی بر غنی سازی اورانیوم به رغم خواست جامعه جهانی گفت تهران در گذشته به طور داوطلبانه غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده ولی به گفته او با تحریم رو به رو شد.
کشورهای غربی احتمال می دهند که ایران در پوشش برنامه هسته ای برای دستیابی به بمب هسته ای تلاش می کند. ایران این اتهام را رد می کند.


شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ای دو ماه پیش از ایران خواست تا برای جلب اعتماد جهانی روند غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند ولی تهران با نادیده گرفتن مهلت شصت روزه این شورا اعلام کرد که به فعالیت های خود در این زمینه ادامه می دهد.



ادامه نشست گروه ۵+۱ برای بررسی پرونده ايران


مذاکرات پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان قرار است روز پنجشنبه برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و تصویب قطعنامه دیگری علیه این کشور صورت بگیرد.


فیلیپ دوسته بلازی، وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت قطعنامه جدید علیه ایران می تواند به سرعت توسط اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل پذیرفته شود.


وزیر خارجه فرانسه گفت این کشور خواستار تحریم های اقتصادی علیه ایران است.


در همین حال روسیه و چین که پیش از این مخالف اعمال تحریم علیه ایران بودند، هنوز اعلام نکرده اند که چه روشی را در قبال ایران پیش خواهند گرفت.


از سوی دیگر، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: شش کشور قدرتمند جهان همچنان خواستار مذاکره با ایران هستند؛ اما هشدار داد اگر مقامات جمهوری اسلامی از راهی که می روند بازنگردند، عواقبی در انتظارشان است.


XS
SM
MD
LG