لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

معاون سازمان حفاظت از محيط زيست: ۶۵ درصد از درياچه اروميه خشک شده است


نمایی از بندر شرفخانه در دریاچه ارومیه
نمایی از بندر شرفخانه در دریاچه ارومیه
يک مقام سازمان حفاظت از محيط زيست ايران بار ديگر وضعيت درياچه اورميه را «وخيم» خواند و گفت که بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر بيش از ۶۵ درصد عرصه درياچه خشک شده است.

اصغر محمدی فاضل در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، تاکيد کرده است که کمتر از ۳۵ درصد از عرصه درياچه اروميه آبدار است.

به گفته وی، «بخش هايی از درياچه به دليل غلظت و تراکم املاح به رنگ قرمز در آمده است که نشان دهنده وخامت وضعيت درياچه در آن بخش هاست».

آقای فاضل افزوده است: «همچنين اندازه گيری املاح برخی از نقاط درياچه نشان می دهد که در اين بخش ها املاح به حالت فوق العاده اشباع رسيده يعنی ترکيبات املاح و نمک درياچه به حدی رسيده که نشان می دهد درياچه در آن قسمت آماده خشک شدن است».

در سه دهه اخير در حوزه آبی درياچه اروميه حدود ۱۷ سد ساخته شده است و يک راه گذر خاکی که شرق و غرب اين درياچه را به هم وصل می کند نيز حوزه آبی یاد شده را عملا به دو بخش تقسيم کرده است.به گفته کارشناسان محيط زيست، اين اقدامات، دو دليل عمده خشک شدن درياچه اروميه بوده است.

درياچه اروميه که شورترين درياچه جهان است به دلیل کم آبی در برخی از نقاط حتی تا ۱۰ کيلومتر پس‌روی داشته است.

در صورت ادامه روند فعلی تخمين زده می‌شود که درياچه اروميه تا سه سال آينده به طور کامل خشک شود که به گفته محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعی سازمان حفاظت محيط زيست، «در اين صورت ۱۰ ميليارد تن نمک به صورت گرد و غبار و توفان بر سر شش ميليون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ريخت.»

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، محمد جواد محمدی زاده، رييس سازمان حفاظت از محيط زيست، روز شنبه گفته است که «وجود سونامی نمک در درياچه اروميه را قبول ندارم».

در دو سال اخير اعتراض های زيادی در شهرهای اروميه و تبريز عليه «بی توجهی» مقامات دولتی ايران به خشک شدن درياچه اروميه صورت گرفته که این اعتراض ها با سرکوب نيروهای پليس و بازداشت شمار زيادی از معترضان روبرو شده است.

دولت محمود احمدی‌نژاد در واکنش به گسترش اعتراضات مردمی، اعلام کرده که ۹۵۰ ميليون دلار برای احيای درياچه اروميه اختصاص داده است.

معاون سازمان حفاظت از محيط زيست ايران در گفت و گو با ايرنا درباره اقدامات اجرايی نهادها و سازمان های دولتی برای جلوگيری از خشک شدن درياچه اروميه گفته است: «وزارت نيرو از آغاز فصل آبی سال گذشته- مهرماه تا آخر شهريورماه سال ۹۰- اقدام به رهاسازی حق آبه درياچه تا سقف يک ميليارد و ۸۰۰ ميليون متر مکعب کرده است.»

با اين حال وی می گويد: «با توجه به شرايطی که مسيرهای رودخانه ها به دليل عدم لايروبی، برداشت های غيرمجاز در مسير و انحرافی که در مسيرهای آبی منتهی به درياچه وجود دارد، اين ميزان آب به حوضه درياچه نمی رسد».

آقای فاضل در عین حال وزارت نيرو را متهم کرده که حق آبه سالانه را تامين نکرده است و گفته است که به همين دليل، «آب درياچه با تراکم بالا و به ميزان زيادی کاهش يافته است و در حال حاضر به حدود ۲۴ ميليارد متر مکعب آب نياز دارد».

اسفندماه سال گذشته، نهاد «برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد» در گزارشی در مورد عواقب زيست ‌محيطی خشک شدن درياچه اروميه هشدار داد و اعلام کرد که ارتفاع سطح آب درياچه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۱ به ميزان هفت متر پايين رفته و بر اساس تصاوير ماهواره‌ای مساحت آن در اين بازه زمانی از ۶۱۰۰ کيلومتر مربع به ۲۳۶۶ کيلومتر مربع کاهش يافته است.

اين گزارش اظهار نگرانی کرده است که اين درياچه دچار سرنوشتی همانند فاجعه درياچه «آرال» شود.

درياچه آرال در آسيای ميانه که از چند دهه قبل کاملا خشک شده است باعث شده تا مردم منطقه با فاجعه توفان‌های نمک مواجه شوند.
XS
SM
MD
LG