لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

آمریکا و بریتانیا سیم کارت‌ میلیاردها تلفن همراه را «هک کرده‌اند»


گزارش‌ها حاکی است که آمریکا و بریتانیا بزرگ‌ترین شرکت سازنده سیم کارت‌های تلفن همراه را در جهان هک کرده و به صورت بالقوه توان دستیابی به تماس‌های صوتی و متنی، همچنین ایمیل‌های میلیارد‌ها کاربر تلفن همراه در جهان از جمله ایران را داشته‌اند.

در این میان یک منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران، از لحاظ ارزش اطلاعات امنیتی یکی از کشورهای مورد نظر برای جاسوسی بوده است.

گزارش این خبرگزاری حاکی است که سیم کارت‌های تولید شده توسط شرکت فرانسوی- هلندی «گمالتو» هک شده‌اند.

شرکت گمالتو سالانه بیش از دو میلیارد سیم کارت تولید می‌کند. سیم کارت‌های تولیدی این شرکت در کشورهای مختلف استفاده می‌شود.

شبکه‌های بی‌سیم کشورهایی مانند ایران، افغانستان و یمن به عنوان شبکه‌های با ارزش اطلاعاتی بالا ارزیابی می‌شوند.
یک مقام امنیتی اروپایی

این شرکت روز جمعه اعلام کرد که تحقیقاتی را در خصوص صحت گزارش‌های منتشر شده انجام خواهد داد.

گمالتو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما گزارش‌های منتشر شده را کاملا جدی می‌گیریم و تمام منابع مورد نیاز را برای بررسی کامل و پی بردن به ابعاد چنین تکنیک‌های پیشرفته‌ای فراهم خواهیم کرد».

به دنبال انتشار این گزارش، ارزش سهام شرکت گمالتو در معاملات روز جمعه ده درصد سقوط کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارش روز جمعه خود از قول یک مقام امنیتی اروپا گزارش داد که گروه‌های تروریستی به صورت گسترده‌ای از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند و تلاش سرویس‌های امنیتی در صورتی که رصد تماس‌ها «ضروری، قانونی و مناسب» باشد، موجه است.

این منبع همچنین گفت که سرویس‌های امنیتی گاهی اوقات روی برخی اطلاعات متمرکز می‌شوند تا از مکالمات برخی اهداف خاص رمزگشایی کنند.‌

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، شبکه‌های بی‌سیم کشورهایی مانند ایران، افغانستان و یمن به عنوان شبکه‌های با ارزش اطلاعاتی بالا ارزیابی می‌شوند.

بنا بر گزارش منتشر شده، دفتر مرکزی ارتباطات دولتی بریتانیا و آژانس امنیت ملی آمریکا، کلیدهای رمزنگاری شرکت‌های محلی ارائه دهنده خدمات شبکه‌های بی‌سیم را در کشورهای مورد اشاره سرقت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، سخنگوی نهاد دولتی بریتانیا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد. آژانس امنیت ملی آمریکا نیز تاکنون واکنشی نسبت به این گزارش نشان نداده است.

پیش از این جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در دنیای مجازی به اثبات رسیده بود. اگر صحت هک شدن کدهای رمزگذاری شده در سیم کارت‌های شرکت بین‌المللی گمالتو تایید شود، به معنی گسترش دایره جاسوسی این سرویس‌ها به حوزه سیم کارتها خواهد بود.

بنا بر گزارش منتشر شده، این اقدام جاسوسی که در سال ۲۰۱۰ آغاز شد، بدون اجازه دولت‌ها و سرویس‌های ارائه کننده خدمات تلفن همراه انجام شده است.

گزارش منتشر شده بر اساس مدارک ادوارد اسنودن تنظیم شده است.

اسنودن پیش از این اطلاعات محرمانه بسیاری را در رابطه با دامنه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا و استفاده این سرویس برای به دست آوردن اطلاعات کاربران اینترنتی افشا کرده بود.

با انتشار خبر هک شدن سیم کارت‌های شرکت گمالتو، بیم آن می‌رود که شرکت‌های رقیب و هم سطح این شرکت نیز به صورت مشابهی هک شده باشند و شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل سیستم شنود الکترونیکی خود را بهینه‌تر کنند.

احتمال می‌رود که از این پس شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی به روش‌های رمزگذاری پیشرفته‌تری رو بیاورند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند که رو آوردن بازار به چنین روش‌های رمزگذاری پیشرفته‌ای دولت‌ها را از امکان زیرنظر گرفتن فعالیت‌های تروریست‌ها محروم می‌سازد.

XS
SM
MD
LG