لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۳

تاسیسات نفتی در سوریه برای دومین روز متوالی هدف حمله قرار گرفت


نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا چهار کامیون نفتکش گروه «حکومت اسلامی» را همراه با سایر تجهیزات نظامی آنها و چندین تاسیسات نفتی در سوریه منهدم کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عملیات روز جمعه نیروهای ائتلاف در حوالی میدان نفتی دیرالزور سوریه و چند منطقه نفتی دیگر انجام شده است چرا که به گفته آمریکا، نیروهای افراطی «حکومت اسلامی» (داعش سابق) از فروش نفت روزانه تا دو میلیون دلار کسب درآمد می‌کنند.

عملیات روز جمعه چهارم مهرماه دومین حمله پیاپی نیروهای ائتلاف به مناطق نفت‌خیز تحت کنترل داعش در سوریه است.

فعالین و ناظران سوری همچنین گفته‌اند که به میدان نفتی تنک و تاسیسات نفتی غوریه در دیرالزور نیز حمله هوایی شده است. گفته می‌شود که به پایگاه‌های نظامی داعش در شهر میادین واقع در جنوب دیرالزور نیز حمله هوایی شده است، اما هنوز از تلفات انسانی حملات روز جمعه گزارشی منتشر نشده است.

همچنین چندین موقعیت نیروهای داعش در بیرون شهر حسکه در شمال شرق سوریه نیز مورد حمله هوایی قرار گرفته است. در این منطقه نیز تولید نفت انجام می‌شود و به غیر از هدف قراردادن تاسیسات نفتی، به خودروهایی که داعش از عراق وارد این منطقه کرده و سعی داشته در زیر زمین پنهان سازد، حمله شده است.

بمباران مواضع داعش در سوریه از روز سه شنبه آغاز شده است، اما از روز پنجشنبه تجهیزات و تاسیسات نفتی که در کنترل این گروه است نیز هدف قرار گرفته‌اند.

این حملات به غیر از موارد یاد شده، به ایست بازرسی‌ها، محل‌های تجاری و ساختمان‌هایی که داعش به عنوان اداره از آن‌ها استفاده می‌کرد، انجام شده است.

این گزارش از قول فعالین سوریه می‌گوید که در گرماگرم حملات هوایی به مواضع داعش، انتقادهایی به آمریکا و ائتلاف نیز شده است، چرا که مواضع نیروهای بشار اسد که ده‌ها هزار شهروند سوری را در جریان جنگ داخلی به قتل رساندند، بمباران نکرده‌اند.

گفته می‌شود که جنگ داخلی سوریه که از سه سال گذشته ادامه دارد، منجر به کشته شدن ۱۹۰ هزار سوری شده است.

همچنین انتقاد می‌شود که چرا نیروهای ائتلاف، گروه جبهه النصره را که در خط مقدم جنگ علیه نیروهای بشار اسد است هدف حملات هوایی قرار داده‌ است.

این جبهه نزدیک به القاعده به صورت نسبی مورد حمایت مخالفان بشار اسد است، چرا که در خط مقدم در حال جنگ با ارتش سوریه است.

در این میان حلقه ائتلاف علیه داعش رفته رفته گسترده‌تر می‌شود. فرانسه که هفته گذشته به عملیات نظامی هوایی آمریکا علیه داعش در عراق ملحق شد، موضوع ملحق شدن به حملات هوایی در سوریه را بررسی می‌کند.

دانمارک می‌گوید که هفت فروند هواپیمای اف-۱۶ خود را روانه عراق می‌کند، بریتانیا و بلژیک نیز به این ائتلاف پیوسته‌اند. زلاندنو نیز دو روز پیش وارد ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا شد.

XS
SM
MD
LG