لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا و تعیین ۳۶ فرماندار


انتخابات میان دوره‌ای آمریکا برای تعیین بیش از ۴۷۱ عضو کنگره و ۳۶ فرماندار از بامداد روز سه‌شنبه ۱۳ آبان به وقت محلی در این کشور آغاز شد.

به باور تحلیلگران، مجلس نمایندگان همچنان در کنترل اکثریت جمهوریخواه می‌ماند و نگاه‌ها بیشتر بر مجلس سنا متمرکز است.

از یکصد کرسی مجلس سنا در حال حاضر ۴۵ کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان است و آنان در تلاش‌اند که در این انتخابات شش کرسی را کسب کنند.

در چندین ایالت آمریکا نیز همزمان فرمانداران و شهردار‌ان انتخاب می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که احتمال می‌رود دمکرات‌ها در ۱۰ ایالت آمریکا کرسی‌های خود را از دست بدهند که می‌تواند دوره دو ساله باقی مانده از ریاست جمهوری باراک اوباما را دچار مشکلات زیادی کند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوریخواهان روی خط برد شش کرسی اضافی هستند که این باعث کسب اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ توسط جمهوریخواهان خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که حزب رییس جمهوری حاضر در قدرت از لحاظ تاریخی در انتخابات میان دوره‌ای دور دوم ریاست جمهوری وی متحمل شکست می‌شود.

تمام روسای جمهوری آمریکا پس از رونالد ریگان، در حالی کاخ سفید را ترک کردند که حزب رقیب، اکثریت کرسی‌ها را در کنگره در اختیار داشت.

احتمالا نتیجه انتخابات میان دوره‌ای روز سه شنبه آمریکا که چهار میلیارد دلار هزینه در برداشته است، متفاوت از قبل نخواهد بود.

بسیاری از جمهوریخواهان مبارزات انتخاباتی خود را بر حمله به رییس جمهوری و سیاست‌های او نظیر اصلاحات در نظام درمانی کشور استوار کرده‌اند. اگرچه اوضاع اقتصادی از سال ۲۰۰۸ به این سو مرتبا بهبود یافته است ولی فضای عمومی کشور بسیار سیال است.

بسیاری از رسانه‌ها تمرکز خود را به بحران‌هایی نظیر ابولا و پیشروی‌های گروه داعش در سوریه و عراق معطوف کرده‌اند، ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی آمریکا از ماه‌ها قبل تصمیم خود را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جمهوریخواهان به صورت موفقیت آمیزی عدم محبوبیت باراک اوباما را به سرمایه خود تبدیل کرده و از این طریق رای دهندگان را به لزوم تغییر در کنگره قانع کرده‌اند.

دمکرات‌ها در حال حاضر به نسبت ۵۵ به ۴۵، اکثریت سنا را در اختیار دارند در حالی که مجلس نمایندگان در کنترل جمهوریخواهان است.

رای گیری روز سه شنبه برای ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان است که انتظار می‌رود اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG