لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

یک موسسه وابسته به کنگره آمریکا: نیروی قدس با القاعده ارتباط داشته است


تصویری از اسامه بن لادن در افغانستان در سال ۱۹۸۹
تصویری از اسامه بن لادن در افغانستان در سال ۱۹۸۹
يک موسسه تحقيقاتی کنگره آمريکا در گزارش خود که روز چهارشنبه منتشر شد گفته است که نیروی قدس سپاه پاسداران با القاعده ارتباط داشته و کمک هايی را در اختيار اين گروه قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موسسه پژوهشی و مشورتی «کرونوس» در گزارش جديدی که برای هيئت تحقيق ضد تروريستی کنگره آمريکا تهيه کرده است، بر تماس نزديک و رو به افزايش بين نیروی قدس، نيروی ويژه سپاه پاسداران که ماموريت های برون مرزی دارد، با شبکه القاعده تاکيد کرده است.

اين گزارش پس از کشته شدن اسامه بن لادن توسط کماندوهای آمريکايی در مخفيگاه وی در پاکستان منتشر شده است که شک و سوء ظن های تازه ای را در مورد تمايل و يا توانايی های دولت پاکستان برای مبارزه با القاعده برجسته کرده است.

مايکل اس. اسميت تنظيم کننده اين گزارش می گويد:« ايران به صورت پنهانی يک تماس و همکاری نزديک با هسته های رهبری القاعده ايجاد کرده است. هدف از اين همکاری مقابله با نفوذ آمريکا در خاورميانه و آسيای جنوبی است.»

در بخش ديگری از اين گزارش که برای کميته تحقيقات ضد تروريستی کنگره آمريکا تهيه شده، گفته می شود: «ايران از طريق اين تماس به احتمال زياد با کمک به شبکه القاعده برای نقل و انتقال تروريست ها با هدف حمله به اهداف آمريکايی و متحدان اين کشور، کمک های لازم برای گسترش دامه عملياتی القاعده را در اختيار آن گروه قرار می دهد.»

مايکل اس . اسميت معتقد است که به خاطر وجود اين فرضيه که گويا ايران شيعه به همکاری با يک گروه عرب و سنی تمايلی ندارد تاکنون به تماس و همکاری موجود بين نیروی قدس و القاعده توجه چندانی نشده است.

به اعتقاد نویسنده اين گزارش، همکاری های بين اين گروه از سال های دهه ۱۹۹۰ آغاز شده است. از آن زمان نیروی قدس در همکاری با گروه حزب الله لبنان داوطلبان پيوستن به گروه القاعده را آموزش می داده است.

مايکل اس. اسميت با نقل بخشی از گزارش امنيتی که سالها پيش توسط «کميسيون بررسی حادثه يازده سپتامبر» تهيه شده است می گويد: «از زمان وقوع حملات تروريستی يازده سپتامبر به بعد همکاری بين اين دو مشخص تر شده است. صدها نفر از اعضاء القاعده به همراه اعضای خانواده های افراد رهبری اين شبکه و از جمله تعدادی از اعضای خانواده اسامه بن لادن، پس از حملات آمريکا به حکومت طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به خاک ايران پناه بردند.»

تهيه کننده اين گزارش برای جلب توجه اعضای کنگره آمريکا به اهميت اين موضوع می گويد: «اگر با اين مسئله برخورد جدی صورت نگيرد تماس و همکاری موجود بين ايران و القاعده در آينده می تواند هزينه های بسيار سنگينی برای آمريکا و متحدانش در بر داشته باشد.»

اندی پولک يکی از اعضای هيئت تحقيقت ضد تروريستی کنگره آمريکا به خبرگزاری فرانسه گفته است: «با توجه به مرگ بن لادن در روزهای اخير و با در نظر داشتن اينکه اخيرا نیروی قدس ايران به خاطر دخالت در سرکوب مردم سوريه مورد تحريم آمريکا قرار گرفته است، اطلاعات مندرج در اين گزارش بسيار ارزشمند است.»

مايکل اس. اسميت تهيه کننده اين گزارش نيز به خبرگزاری فرانسه گفته است: يکی از اعضای کميته امنيتی مجلس نمايندگان آمريکا به وی گفته است که در شرايط فعلی موضوع ارتباط بين نیروی قدس و القاعده توجه فراوانی به خود جلب کرده است.

اين عضو مجلس نمايندگان آمريکا که حاضر نشد نام خود را ذکر کند پيشنهاد کرده است تا مرکز پژوهشی و مشورتی «کرونوس» يک گزارش جداگانه فقط در مورد روابط و همکاری های نیروی قدس و القاعده تهيه کند تا بتوان آن را با مقامات نظامی و امنيتی دولت آمريکا در ميان گذاشت.
XS
SM
MD
LG