لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

کارتر: ۵۶۰ سرباز آمریکایی به پایگاه هوایی «قیاره» عراق اعزام می‌شوند


اشتون کار‌تر (چپ) در سفر به بغداد با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
اشتون کار‌تر (چپ) در سفر به بغداد با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

اشتون کار‌تر وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه ۲۱ تیرماه در جریان سفر اعلام نشده خود به عراق گفت برای کمک به بازسازی پایگاه هوایی قیاره که اخیرا به تصرف ارتش عراق در آمده و تجهیز آن به عنوان یکی از مراکز مهم عملیات بازپس گیری شهر موصل، آمریکا ۵۶۰ نفر از نیروهای خود را به این منطقه اعزام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اشتون گفت وظیفه بخش اعظم این نیرو‌ها بازسازی و تجهیز پایگاه هوایی قیاره واقع در ۶۵ کیلومتری جنوب موصل خواهد بود که شامل پرسنل مهندسی، پشتیبانی است.

به گفته او، این واحدهای آمریکایی برای عملیات محاصره و بازپس گیری شهر موصل به نیروهای عراقی کمک خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا در بیانیه خود گفت: «این نیروهای اضافی به عملیات موصل قابلیت‌های ویژه‌ای خواهند افزود و در مقاطع حساس نبرد به نیروهای ارتش عراق کمک‌های مهمی خواهند کرد».

با اعزام این واحد‌ها مجموع نیروهای آمریکایی که اکنون در عراق مستقر هستند به حدود چهار هزار و ۶۵۰ نفر خواهد رسید. سه ماه پیش نیز دولت آمریکا چند صد نظامی دیگر را به عراق اعزام کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت این واحد‌ها در صورت لزوم برای دادن کمک‌های مستشاری به ارتش عراق در عملیات موصل همراه آن‌ها حرکت خواهند کرد. هنوز مشخص نیست نیروهای اعزامی آمریکا چه تاریخی در منطقه مستقر خواهند شد.

مقامات این کشور گفتند یک واحد از نظامیان آمریکایی برای ارزیابی این موضوع روز یکشنبه از پایگاه قیاره بازدید کرده‌اند.

یکی از ماموریت‌های احتمالی این واحد‌ها می‌تواند کمک به ارتش عراق برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته در عبور از رودخانه و نزدیک شدن به شهر موصل باشد.

وزیر دفاع آمریکا تصرف پایگاه قیاره طی روزهای گذشته را یک پیروزی استراتژیک توصیف کرد.

او قبل از ورود به بغداد به خبرنگاران گفت: «این پایگاه به یکی از مراکز مهم عملیات ارتش عراق با کمک‌های آمریکا برای محاصره موصل از جنوب بدل خواهد شد. این نقش مهم و ارزش استراتژیک این پایگاه است».

ارتش عراق این پایگاه را روز شنبه از پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» باز پس گرفت. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق آن را گام مهمی در مسیر آزادی موصل دومین شهر بزرگ عراق توصیف کرد.

او گفت: «ساکنان موصل باید خود را برای آزادی این شهر آماده کنند».

مقامات آمریکایی می‌گویند نیروهای این کشور در سطح فرماندهی تیپ با نیروهای ویژه ارتش عراق همکاری می‌کنند ولی تا این مرحله هنوز در عملیات با آن‌ها شرکت نکرده‌اند.

باراک اوباما در ماه آوریل اجازه داد نیروهای آمریکایی در سطح تیپ و گردان با نیروهای عراق همکاری کنند که در نتیجه هنگام عملیات در معرض خطر بیشتری خواهند بود. البته هنوز هم آنها به خط مقدم جبهه نخواهند رفت. در گذشته ماموریت آنها به دادن کمک‌های مستشاری در سطح فرماندهی لشکر‌ها محدود بود که قاعدتا ازخط مقدم جبهه فاصله بیشتری دارد.

اشتون کار‌تر در سفر به بغداد با حیدر العبادی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. وی قرار است با خالد عبیدی وزیر دفاع عراق و شین مک فارلند فرمانده نیروهای آمریکایی در این کشور نیز گفت‌وگو کند.

وزیر دفاع آمریکا گفت موضوع اصلی گفت‌وگو‌ها گام‌های بعدی در کارزار نظامی و بخصوص شهر موصل خواهد بود.

ژنرال مک فارلند نیز در یک کنفرانس خبری گفت انتقال نیروهای جدید به زودی صورت خواهد گرفت و دستور نقل و انتقال آن‌ها صادر شده است.

گروه «خلافت اسلامی» تابستان سال ۲۰۱۴ شهر موصل را تصرف کرد و از آن زمان از این شهر به عنوان مقر اصلی و فرماندهی خود استفاده می‌کند.

چند روز پیش در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو این پیمان حمایت نظامی خود را از جنگ علیه این گروه اعلام کرد.

نیروهای ارتش عراق در ماه‌های اخیر علاوه بر پایگاه قیاره، شهرهای رمادی و فلوجه در غرب بغداد و تعدادی از شهرهای کوچک در مسیر بغداد به موصل را بازپس گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG