لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

برخورد ناو آمريکايی با نفتکش ژاپنی در دهانه تنگه هرمز


يک ناوشکن آمريکايی مجهز به موشک های هدایت شونده
يک ناوشکن آمريکايی مجهز به موشک های هدایت شونده
گزارش های رسيده از خليج فارس حاکی است که يک ناوشکن آمريکايی در دهانه تنگه هرمز با يک تانکر نفتی ژاپنی برخورد کرد ولی به هيچ کسی آسيب نرسيده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ناوگان پنجم دريايی آمريکا مستقر در بحرين اعلام کرد که يک ناوشکن مجهز به موشک های هدايت شونده بامداد يکشنبه با يک نفتکش عظيم ژاپنی در نزديکی تنگه هرمز برخورد کرد.

بر اساس بيانيه ياد شده، اين برخورد بين ناو آمريکايی «يو اس اس پورتر» و نفتکش «اوتاواسان» که با پرچم پاناما در حرکت بود حوالی ساعت يک بامداد يکشنبه رخ داد.

ناوگان پنجم آمريکا می افزايد که ميزان خسارت وارده به ناوشکن ياد شده در حال بررسی است ولی اين کشتی «قادر به حرکت با نيروی محرکه» خود است و هيچ يک از «خدمه های دو کشتی» آسيب نديده اند.

اين گزارش حاکی است که ناوشکن آمريکايی در حال عزيمت به مقر خود در بحرين بوده است.

نزديک به يک پنجم از نفت معامله شده در جهان از تنگه هرمز می گذرد و این آبراه کشورهای عربی حاشيه خليج فارس و ايران را به اقيانوس هند مرتبط می سازد.

در اوايل سال جاری تنش ميان آمريکا و ايران بر سر بستن اين تنگه بالا گرفت و جمهوری اسلامی تهديد کرد که در صورت قطع صادرات نفتی خود تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

در مردادماه سال ۱۳۸۹ نيز يک نفتکش ژاپنی در آب های خليج فارس دچار حادثه شد که به گفته مقام های اماراتی، اين آسيب ناشی از برخورد يک قايق حامل مواد منفجره با اين نفتکش بوده است.

روزانه دهها کشتی و نفتکش برای انتقال نفت و همچنين حمل و نقل کالاهای وارداتی کشورهای حاشيه خليج فارس از تنگه هرمز عبور می کنند و ترافيک زيادی در اين آبراه بين المللی به چشم می خورد.
XS
SM
MD
LG