لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

آمريکا اولين داروی پيشگيری از ويروس اچ آی وی را تاييد کرد


روز دوشنبه، ۲۶ تيرماه، مراجع کنترل سلامت مواد غذايی و دارو در آمريکا اولين داروی پيشگيری از ابتلا به ويروس اچ آی وی را تاييد کردند و به اين ترتيب افراد بالغی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به اين ويروس باشند می توانند از اين به بعد از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين دارو که ترووادا (Truvada) نام دارد از سال ۲۰۰۴ به بازار عرضه شده است و مراجع کنترل دارو در آمريکا استفاده از آن را به عنوان ابزاری در مقابل گسترش اچ آی وی همراه با رعايت نکات ايمنی در روابط جنسی و انجام آزمايش های دائم توسط افراد بالغ تاييد کرده اند.

برخی از کارشناسان بيماری ايدز اين دارو را يک سلاح موثر در برابر شيوع ويروس اچ آی وی می دانند ولی در مقابل، برخی از مديران و کارشناسان بهداشت عمومی و به خصوص مشاوران روابط جنسی می گويند که در دسترس قرار گرفتن اين دارو ممکن است باعث شود که برخی از افراد به خطر ايدز کمتر توجه کرده و رفتارهای پر خطر جنسی گسترش يابد.

در عين حال با توجه به قيمت بالای اين دارو بعيد است اکثريت مردم بتوانند چنين هزينه ای را تامين کنند. هزينه مصرف اين دارو برای يکسال حدود چهارده هزار دلار است.

مقامات موسسه کنترل سلامت مواد غذايی و دارو در آمريکا می گويند اين دارو با تمام موفقيت هايی که در مراحل آزمايشی داشته است بايد به عنوان يکی از انواع معالجات يا روش های پيشگيری به کار برده شود. در عين حال مبارزه با گسترش ويروس اچ آی وی جنبه های ديگری هم دارد که مهمترين آن تاکيد بر روابط جنسی همراه با ايمنی، مشاوره و آموزش های جنسی کامل برای جوانان و انجام آزمايش های مربوط به تشخيص ايدز است.

اين تصميم مراجع پزشکی آمريکا براساس توصيه های يک هيات علمی صورت می گيرد که نتايج تحقيقات خود را در ماه مه امسال اعلام کرد. در بخشی از اين تحقيقات مشخص شده بود که استفاده از داروی ترووادا احتمال آلوده شدن افراد سالم از طريق داشتن روابط جنسی با افراد مبتلا به ايدز را حدود ۴۴ درصد کاهش می دهد.

تحقيقات ديگری که در ميان زوج های مرد و همجنسگرا انجام شد نشان داد که در مقايسه با روش ها و داروهای ديگر، در ميان افرادی که از اين دارو استفاده کرده اند ميزان آلودگی به ويروس اچ آی وی حدود ۷۵ درصد کمتر بوده است.

عوارض جانبی استفاده از اين دارو در مورد افراد سالم درست شبيه همان عوارض جانبی بود که در ميان افراد مبتلا به ايدز که از اين دارو استفاده می کنند ديده می شود. از جمله اسهال، سرگيجه، درد در ناحيه شکم، سردرد و کاهش وزن.

نکته ديگری که در اين تحقيقات مشخص شده است نحوه و ميزان استفاده از اين دارو در ميان گروه های مختلف است. به عنوان مثال ميزان دقت در استفاده از اين دارو در ميان زوج های مرد و همجنسگرا حدود ۳۰ درصد بوده است. در حالی که زوج های دو جنسيتی به طور متوسط بين ۸۰ تا ۹۰ درصد آن را به طور مرتب مصرف کرده اند.

بنابراين همراه با عرضه گسترده تر اين دارو بايد دستورالعمل و راهنماهای دقيق تری برای مصرف کنندگان و يا مشاوران و مددکارانی که با افراد مبتلا به اچ آی وی سروکار دارند تنظيم شود.

نکته ديگری که سازندگان دارو بايد در راهنمای استفاده از آن مورد تاکيد قرار دهند اين است که اين دارو در حقيقت مخصوص افرادی است که حداقل سه ماه قبل از استفاده از اين دارو به ويروس اچ آی وی مبتلا نبوده و در طول مدت استفاده از اين دارو نيز هر سه ماه يکبار عدم آلودگی خود به اين ويروس را آزمايش کنند.

در مورد احتمال تشويق رفتارهای جنسی پر مخاطره توسط اين دارو هنوز تحقيقات به نتيجه قابل استنادی نرسيده است.

خبرگزاری فرانسه از قول کارشناسان پزشکی و مبارزه با ايدز در آمريکا می نويسد که هدف از تاييد اين داروی جديد مبارزه با افزايش درصد مبتلايان به ويروس اچ آی وی در سال های اخير است.

به گفته منابع پزشکی آمريکا آمارها نشان می دهد که در سال های اخير رقم مبتلايان به اچ آی وی حدود پنجاه هزار نفر در سال بوده و به نظر می رسد که در اين رقم در همين حد تحت کنترل بوده است.

يکی از اهداف دراز مدت مراجع پزشکی آمريکا کاهش ۲۵ درصد از رقم مبتلايان به ويروس اچ آی وی تا سال ۲۰۱۵ است.
XS
SM
MD
LG