لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

تغییرات در مقررات سفر و تجارت آمریکایی‌ها در کوبا


دولت آمریکا با کاهش تحریم‌ها علیه کوبا، ممنوعیت‌های موجود در مناسبات تجاری و سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در کوبا را به طور چشمگیری تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس مقررات جدید که از روز جمعه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) اجرا می‌شود، امکان مسافرت آمریکایی‌ها به جزیره کوبا بیشتر خواهد شد و پس از بیش از نیم قرن ممنوعیت، آن‌ها می‌توانند مقدار کمی سیگار برگ کوبایی با خود به آمریکا بیاورند.

تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا گام دیگری در راستای سیاست باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با حکومت کوبا است.

این تصمیم سه روز پس از آزادی ۵۳ زندانی سیاسی در کوبا اعلام شد.

لغو کامل تحریم‌هایی که بیش از پنج دهه پیش علیه کوبا اعمال شد جزو اختیارات کنگره آمریکا است. اما این تدابیر تازه به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد که در کوبا از کارت‌های اعتباری استفاده کنند، شرکت‌های آمریکایی نیز اجازه خواهند داشت تلفن، کامپیو‌تر و فناوری اینترنتی به کوبا صادر کرده و در موسسات اقتصادی کوچک این کشور سرمایه گذاری کنند.

مسافرت‌های توریستی به کوبا همچنان ممنوع است اما آمریکایی‌هایی که اجازه سفر به آن کشور را دارند دیگر به اخذ مجوز ویژه نیاز نخواهند داشت.

باراک اوباما ماه گذشته وعده داد تا با کاهش تحریم‌ها مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور را از سر گیرد.

آقای اوباما گفت: «این ۵۰ سال نشان داد که سیاست منزوی کردن تاثیری نداشته است».

این توافق نتیجه ۱۸ ماه مذاکرات محرمانه دو جانبه بود که به آزادی جاسوس‌های زندانی در هر دو کشور و الن گراس کارمند قراردادی دولت آمریکا که پنج سال در کوبا زندانی بود، منجر شد.

این تغییر ناگهانی در رویکرد دو کشور متخاصم دوران جنگ سرد، مخالفت برخی از نمایندگان مجالس قانونگذاری آمریکا، فارغ از وابستگی حزبی آن‌ها را برانگیخته است.

از میان دمکرات‌ها و جمهوریخواهان کنگره، سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو و سناتور دمکرات باب منندز که هر دو کوبایی تبار هستند، بیش از سایرین با این تغییر رویکرد دولت آمریکا مخالفت کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد با این حال بسیاری از کسانی که طرفدار تقویت مناسبات تجاری با کوبا هستند از این تغییرات استقبال کرده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) گفت برای آمریکا بهتر است که کامپیو‌تر، تلفن هوشمند و خودرو به کوبا بفروشد تا اینکه این تجارت را به کشورهایی مانند چین و یا روسیه واگذار کند.

با این حال به نظر نمی‌رسد که کلیه تحریم‌ها علیه کوبا در آینده نزدیک لغو شوند.

از روز جمعه ۲۶ ژانویه (۲۶ دی) شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تلفن همراه، تلویزیون، ابزارهای ذخیره حافظه الکترونیکی، وسایل ضبط صوت، کامپیو‌تر و نرم افزار را به کشوری صادر کنند که زیرساخت‌های مناسب فناوری اطلاعاتی و اینترنتی ندارد.

آمریکایی‌ها مجازند برای دیدار بستگان و خانواده، انجام سفرهای بازرگانی دولتی، گزارشگری، پژوهش، آموزش، فعالیت‌های مذهبی و دلایل دیگری به کوبا بروند. این سفر‌ها از این پس به کسب اجازه ویژه نیاز ندارند.

سقف انتقال پول برای اعضای خانواده از هشت هزار دلار در سال به ۲۰ هزار دلار در سال افزایش می‌یابد. مسافران در بازگشت از کوبا اجازه دارند ۱۰۰ دلار مشروبات الکلی و دخانیات و در مجموع ۴۰۰ دلار کالا به آمریکا بیاورند.

تغییرات دیگر در مقررات سفر و تجارت آمریکایی‌ها در کوبا عبارتند از:

• برداشتن محدودیت در میزان هزینه کردن پول در یک روز و و چگونگی هزینه کردن آن
• مجاز بودن استفاده از کارت‌های اعتباری و کارت‌های بانکی
• آژانس‌های مسافرتی و خطوط هوایی بدون نیاز به اخذ مجوز ویژه می‌توانند به کوبا سفر هوایی برقرار کنند.
•شرکت‌های بیمه مجاز خواهند بود به مسافران و یا ساکنان کوبا پوشش بیمه سلامت و عمر ارایه کنند.
•موسسات مالی برای تسهیل مبادلات مورد تایید می‌توانند در بانک‌های کوبایی حساب باز کنند.
•سرمایه گذاری در فعالیت‌های کشاورزی و تجاری کوچک در کوبا مجاز خواهد بود.
•شرکت‌های آمریکایی برای نوسازی و مرمت ساختمان‌های شخصی مجاز خواهند بود به کوبا مصالح ساختمانی صادر کنند.

در گام بعدی برای عادی سازی مناسبات دو جانبه، قرار است مقامات دو کشور هفته آینده در هاوانا، پایتخت کوبا در مورد مسائل مربوط به مهاجرت گفت‌وگو کنند.

خانم روبرتا یاکوبسون مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین و رییس هیات آمریکایی در این گفت‌وگو‌ها، ارشد‌ترین مقام آمریکایی است که از سال ۱۹۸۰ تا کنون از کوبا دیدار کرده است.

واشینگتن در ادامه مسیر عادی سازی روابط دو کشور قصد دارد زمینه را برای گشایش سفارت آمریکا در هاوانا و دیدارهای بعدی مقامات دو کشور فراهم کند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ممکن است در سال جاری به کوبا سفر کند.

XS
SM
MD
LG