لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

نماینده آمریکا: آژانس باید از برنامه هسته‌ای ایران گزارش دقیق‌تری بدهد


پرچم ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین.
پرچم ایران در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین.

نماینده آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ اسفند از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا در مورد ادامه اجرای تعهدات ایران در قالب توافق هسته‌ای وین و محدود کردن برنامه‌های اتمی تهران گزارش‌های دقیق‌تری تهیه کند.

به نظر می‌رسد گزارش اخیر این نهاد از نظر دولت‌های غربی در برگیرنده جزییات کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نگرانی در مورد کاستی‌های گزارش آژانس تاکنون فقط در اظهار نظرهای خصوصی بیان می‌شد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: «مطمئنم که توافق هسته‌ای سال گذشته (میلادی) ابزار‌ها و الزامات یک گزارش‌دهی دقیق را تضمین کرده است».

هنری انشن نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه به هیات رئیسه شورای حکام گفت که حتی با وجود اجرای توافق هسته‌ای «تداوم گزارش‌دهی دقیق و موثر از نحوه اجرای تعهدات ایران کماکان ضروری است».

تمام شش کشوری که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با ایران امضا کردند معتقدند که با توجه به تعهد ایران به رعایت شفافیت که یکی از بخش‌های مهم توافق است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران در موقعیت بهتری است.

اما چهار کشور غربی امضا کننده توافق هسته‌ای، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان ترجیح می‌دهند گزارش‌های آژانس به نسبت آنچه که در گزارش ماه گذشته که اولین مورد از زمان توافق هسته‌ای بود، حاوی جزییات و شواهد دقیق‌تری باشد.

در مقابل دو کشور دیگر، چین و روسیه، معتقدند که گزارش آژانس متعادل است. اما ایران شکایت دارد که این گزارش جزییات بیش از حدی دارد.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس معتقد است با توجه به اینکه ایران دیگر ناقض مصوبات سازمان ملل متحد نیست و این نهاد خواستار محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده، در مجموع گزارشی که تهیه شده متعادل است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که گزارش اخیر مدیرکل به نسبت گزارش این نهاد قبل از توافق هسته‌ای سال گذشته جزییات کمتری را در بر می‌گیرد.

گزارش اخیر آژانس اساسا راستی‌آزمایی تمامی مواردی است که ایران طبق توافق سال گذشته ملزم به اجرای آنهاست. این نهاد در نتیجه‌گیری خود اعلام می‌کند که ایران اکثر این موارد را اجرا کرده و کاستی‌های مختصری که وجود داشته به سرعت برطرف شده‌اند.

آقای آمانو اعلام کرده که به فشار‌ها تن نخواهد داد و به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که گزارش‌دهی در مورد ایران کماکان «بی‌طرفانه، برپایه حقایق و در برگیرنده اطلاعاتی خواهد بود که از نظر آژانس ضروری هستند».

XS
SM
MD
LG