لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

آمریکا خواستار همکاری کامل ایران با آژانس برای اجرای «نقشه راه» شد


هنری انشر (چپ) نماینده آمریکا همراه با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
هنری انشر (چپ) نماینده آمریکا همراه با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا برای اجرای «نقشه راه» همکاری کامل و فوری با آژانس داشته باشد و بر تعهد واشینگتن برای تامین منابع مالی راستی‌آزمایی توافق وین تاکید کرد.

هنری انشر، نماینده آمریکا در آژانس، در سخنانی که روز سه‌شنبه، سوم شهریور، در شورای حکام آژانس ایراد کرد، گفت که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران باید اقدامات مورد نیاز در چارچوب «نقشه راه» را تا روز ۱۵ اکتبر تکمیل کند.

وی تصریح کرد: «این موضوعی حیاتی است که ایران به تعهداتش در چارچوب برجام برای آغاز اجرای آن، پایبند باشد.»

«نقشه راه» که در سخنان سفیر آمریکا مورد اشاره قرار گرفت، مربوط به توافقی است که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، روز ۲۳ تیرماه امضا کردند و بر اساس آن، قرار شد تا ایران اطلاعات مورد نیاز آژانس را برای راستی‌آزمایی مسائل باقی‌مانده برنامه هسته‌ایش را ارائه کند.

جمهوری اسلامی ایران باید تا روز ۱۵ اکتبر اطلاعات ارسالی را تکمیل کند و مدیرکل آژانس روز ۱۵ دسامبر در گزارشی نتیجه‌گیری خواهد کرد که آیا ایران به تمام پرسش‌ها پاسخ داده است یا نه.

در صورت ارائه گزارش مثبت از سوی یوکیا آمانو، روند اجرایی برنامه جامع اقدام مشترک و لغو تحریم‌ها علیه تهران آغاز خواهد شد.

ایران متهم است که در پوشش فعالیت‌های اتمی‌اش که آن را صلح‌آمیز می‌داند، اقدام به انجام آزمایش‌های نظامی- هسته‌ای به‌ویژه در پایگاه نظامی پارچین کرده است. آژانس امیدوار است که با دریافت اطلاعات از مقام‌های ایرانی، پرونده مسائل باقیمانده گذشته و حال حاضر ایران را ببندد.

نماینده آمریکا در سخنان روز سه‌شنبه خود ابراز اطمینان کرد که آژانس برنامه جامع اقدام مشترک را با ویژگی‌های حرفه‌ای، فنی، عالی و منصفانه اجرا خواهد کرد.

هنری انشر همچنین بر تعهد آمریکا به همکاری با سایر کشورهای عضو شورای حکام در زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز آژانس برای اجرای برجام تاکید کرد.

وی گفت: «ایالات متحده بر این اعتقاد است که اعضای آژانس باید منابع کافی برای اطمینان از اینکه آژانس می‌تواند وظایف مهمش را در زمینه خلع سلاح، امنیت و همکاری فنی پیش ببرد، فراهم کنند».

پیش از اظهارات نماینده آمریکا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در گزارشی به شورای حکام اعلام کرد که اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران نیازمند ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بودجه در سال است که باید از منابع اضافی تامین شود.

وی افزود: «سه میلیون یورو از این رقم صرف اجرای موقتی پروتکل الحاقی خواهد شد و راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات ایران در چارچوب توافق برجام از جمله هزینه‌های مربوط به بازرسی‌ها، نیز شش میلیون و ۲۰۰ هزار یورو خواهد بود.»

XS
SM
MD
LG