لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

مجلس نمایندگان آمریکا: کاهش تحریم‌های ایران در درازمدت نیازمند مجوز کنگره است


بیش از سه چهارم اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما، رییس جمهوری، خواستار مشورت با آن‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران شدند و تاکید کردند که کاهش تحریم‌های تهران در درازمدت نیازمند دریافت مجوز از کنگره است.

در این نامه تاکید شده است: «برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی خطرناک برای امنیت ملی آمریکا و متحدان ما به شمار می‌رود. در حالی که ضرب الاجل روز ۲۰ ژوئیه برای دستیابی به "توافقی جامع" برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای در حال نزدیک شدن است، ما خواهان مشورت وسیع با کنگره درباره بسته کاهش تحریم‌ها هستیم که ممکن است در قرارداد نهایی گنجانده شود».

این نامه که چهارشنبه به رییس جمهوری آمریکا فرستاده شده است، روز پنجشنبه توسط اد رویس، نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا و رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان و الیوت انجل، نماینده دمکرات از نیویورک منتشر شد.

۳۴۲ نماینده از مجلس ۴۳۵ نفره نمایندگان آمریکا نامه به باراک اوباما را امضاء کرده‌اند که نمایندگان وابسته به هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه را در بر می‌گیرد.

در این نامه آمده که کنگره آمریکا نقش محوری را در اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایفاء کرده است و در هر تصمیمی برای کاهش این تحریم‌ها، کنگره نیز باید طرف مشورت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نامه یاد شده نشانه قوی از علاقه کنگره آمریکا برای ایفای نقش در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران است که هم اکنون در وین جریان دارد. طرفین مذاکره باید تا روز ۲۰ ژوئیه- ۲۹ تیر- توافق موقت ژنو در آذر پارسال را به یک توافق جامع و نهایی تبدیل کنند.

بسیاری از دیپلمات احتمال قوی داده‌اند که زمان اجرای قرارداد ژنو تمدید شود چرا که شش قدرت جهانی و ایران همچنان بر سر بسیاری از مسائل اساسی پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اختلاف نظر دارند.

روز پنجشنبه یک مقام غربی اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، همراه با سایر همتایان خود در گروه ۱+۵ شنبه آینده به وین می‌روند تا به روند مذاکرات با ایران کمک کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل جمهوریخواهان است نسبت به مقاصد تهران در مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی بدبین است و تردید دارد که جمهوری اسلامی ایران از برنامه ساخت سلاح هسته‌ای دست بکشد.

این مجلس در تابستان پارسال لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کرد ولی پس از درخواست دولت باراک اوباما مبنی بر دادن فرصت به دیپلماسی، لایحه یاد شده در سنا که در کنترل دمکرات‌ها است به حال تعلیق در آمد.

XS
SM
MD
LG