لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

اعلام جرم آمریکا علیه هفت ایرانی به اتهام دست داشتن در حملات سایبری


دادستان کل آمریکا گفته که خرابکاری این هفت ایرانی دهها میلیون دلار خسارت به بانک‌ها و یک سد در نیویورک وارد کرده است.
دادستان کل آمریکا گفته که خرابکاری این هفت ایرانی دهها میلیون دلار خسارت به بانک‌ها و یک سد در نیویورک وارد کرده است.

ایالات متحده روز پنجشنبه پنجم اسفند، علیه هفت ایرانی به اتهام مشارکت در حملات سایبری سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ علیه چند بانک آمریکایی و یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.

لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا، در یک کنفرانس خبری گفت که خرابکاری این هفت ایرانی دهها میلیون دلار خسارت به بانک‌ها و یک سد در نیویورک وارد کرده است.

او گفت که حمله به این سد می‌توانست خطری آشکار و فوری برای آمریکایی‌ها در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام جرم وزارت دادگستری در نشست خبری آن در واشینگتن یکی از اعلام جرم‌های سطح بالا علیه شهروندان یک کشور خارجی به اتهام حملات سایبری است.

خانم لینچ گفت: «این حملات، بیرحمانه، سیستماتیک و گسترده بوده است. آنها اقتصاد و توانایی ما برای رقابت عادلانه در بازار جهانی را تهدید کرده‌اند که هر دو مورد ارتباط مستقیمی با امنیت ملی ما دارد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از هکرها متهم شده که بارها توانسته است کنترل سیستم سد کوچک «بومان» که در ۲۰ مایلی شمال شهر نیویورک است را در اختیار بگیرد. وی با هک سیستم این سد قادر بوده که به اطلاعات لازم درباره نحوه کار آن از جمله سطح آب، درجه و میزان خروجی آب دسترسی داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید هکر سد بومان می‌توانسته که سطح آب و میزان خروج آن از دریچه سد را کنترل کند ولی در زمان این حمله، ارتباط دریچه با سیستم قطع شده بود.

تصاویر هفت هکر ایرانی که از سوی اف‌بی‌آی تحت تعقیب قرار دارند.
تصاویر هفت هکر ایرانی که از سوی اف‌بی‌آی تحت تعقیب قرار دارند.

این هفت ایرانی برای شرکت‌هایی کامپیوتری کار می‌کردند که با حکومت جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط بوده‌اند.

خبرگزاری فارس در گزارشی اسامی این هکرها را فاش کرده است که عبارتند از: احمد فتحی ۳۷ ساله، حمید فیروزی ۳۴ ساله، امین شکوهی ۲۵ ساله، صادق احمدزادگان ۲۳ ساله، امید غفاری نیا ۲۵ ساله، سینا کی‌سر ۲۵ ساله و نادر سعیدی ۲۶ ساله.

هیچ یک از این هکرها در بازداشت نیستند و آمریکا نیز قراردادی با ایران برای استرداد متهمان ندارد. اما مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند هدف از طرح چنین پرونده‌ای این است که توجه داده شود روی خرابکاری‌های سایبری انگشت گذاشته خواهد شد، حتی اگر در سوی دیگر جهان رخ دهد.

این حملات که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ صورت گرفته است ۴۶ قربانی داشته است که عمدتا در بخش مالی آمریکا بوده‌اند و باعث شده که سایت‌های بانک‌ها از کار بیفتد و مجموعا دهها میلیون دلار خسارت برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG