لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

آغاز تحقیقات آمریکا درباره نقض تحریم‌های ایران توسط دو بانک آلمانی


برج کامرتس بانک در شهر فرانکفورت
برج کامرتس بانک در شهر فرانکفورت

آمریکا مذاکرات با دو بانک بزرگ آلمانی برای بررسی پرونده نقض تحریم‌های واشینگتن علیه ایران و سودان توسط این بانک‌ها را آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه ۱۷ تیرماه از قول یک مقام آگاه از پروسه تحقیقات ارگان‌های نظارتی آمریکا گزارش داد که هم اکنون پرونده تحقیقات ایالات متحده از دویچه بانک و کامرتس بانک که بزرگ‌ترین بانک‌های آلمان هستند به جریان افتاده است.

این منبع می‌گوید که مذاکرات آغاز شده، اما زمان رسیدن به توافقی پیرامون اتهام نقض تحریم هنوز معلوم نیست.

قبلا چندین بانک اروپایی به خاطر نقض تحریم‌های ایران و سودان، توافق کرده بودند که بدون ارسال پرونده به دستگاه قضایی آمریکا، موضوع را با پرداخت جریمه توافقی فیصله دهند، چرا که رای دادگاه ممکن است حکم به لغو مجوز فعالیت بانک در آمریکا بدهد که به معنی قطع دسترسی بانک به تراکنش‌های مالی بین‌المللی با ارز دلار خواهد بود.

اخیرا بزرگ‌ترین بانک فرانسه، «بی‌ان پی پاریبا» موافقت کرد که در ازای توقف پرونده نقض تحریم‌های آمریکا علیه چند کشور از جمله ایران، جریمه‌ای نزدیک به ۹ میلیارد دلار پرداخت کند که در تاریخ جرایم بانکی بی‌سابقه است.

برای اولین بار روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه ۱۶ تیرماه گزارش داد که به زودی مذاکرات آمریکا با دومین بانک آلمان، کامرتس بانک پیرامون اتهام نقض تحریم‌ها آغاز خواهد شد و توافق نهایی پیرامون جریمه احتمالی تا آخر تابستان حاصل خواهد شد.

این گزارش مبلغ جریمه احتمالی را حداقل ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرده و نوشته است که اتهام کامرتس بانک استفاده از سیستم مالی آمریکا برای تراکنش‌های مالی به نیابت از کشورهای تحت تحریم مالی واشینگتن از جمله ایران است.

دولت آمریکا تحقیقات مشابهی را در مورد نقض تحریم‌های برخی کشورها در مورد دویچه بانک انجام می‌دهد.

اتهام نقض تحریم‌های آمریکا توسط کامرتس بانک از سال ۲۰۱۰ مطرح است و رویترز می‌نویسد که این بانک تا سال ۲۰۱۳ حدود یک میلیارد و ۲۷۰ هزار دلار برای تدارک آغاز روند تحقیقات دولت آمریکا کنار گذاشته است.

تاکنون بانک سوئیسی «اچ‌اس‌بی‌سی» یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، «آی‌ان‌جی» هلند ۶۱۹ میلیون دلار و استاندارد چار‌تر بریتانیا ۶۷۰ میلیون دلار جریمه به آمریکا پرداخت کرده‌اند.

کردیت اگریکول و سوسیته جنرال از دیگر بانک‌های اروپایی هستند که منتظر آغاز روند تحقیقات آمریکا درباره اتهامات مشابه هستند.

XS
SM
MD
LG