لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

آمریکا برای نظارت بر توافق اتمی ایران «هماهنگ کننده تعیین می‌کند»


استیون مال در سال ۱۹۸۲ کار خود را در وزارت خارجه آمریکا آغاز کرد.
استیون مال در سال ۱۹۸۲ کار خود را در وزارت خارجه آمریکا آغاز کرد.

دولت باراک اوباما در صدد است تا استیون مال، سفیر آمریکا در لهستان، را به عنوان هماهنگ کننده اصلی در زمینه اجرای توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی معرفی کند.

سایت «پولیتیکو» در گزارشی با اشاره به سابقه دیپلماتیک آقای مال که کار خود را از سال ۱۹۸۲ آغاز کرد، نوشت که وزارت خارجه ایالات متحده وی را برای این سمت در نظر گرفته است هرچند که انتخاب او هنوز قطعی نیست.

اعلام این خبر در زمانی صورت می‌گیرد که کنگره آمریکا در حال بررسی توافق اتمی با ایران است و تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا به آن رای مثبت یا منفی دهد، هرچند که بسیاری از رسانه‌ها گفته‌اند که این رای منفی خواهد بود.

جمهوریخواهان که اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در اختیار دارند، دولت باراک اوباما را متهم می‌کنند به توافقی ضعیف با تهران دست یافته است که در درازمدت راه را برای دستیابی آن به سلاح هسته‌ای هموار می‌کند، ضمن اینکه میلیارد‌ها دلار پول‌های بلوکه شده در اختیار آن قرار می‌دهد که موجب تقویت گروه‌های تروریستی نظیر حزب الله لبنان و حماس و شبه نظامیان شیعه در عراق و یمن خواهد شد.

با این حال دولت اوباما مطمئن است که کنگره رای کافی برای فائق آمدن بر وتوی احتمالی رییس جمهوری در اختیار ندارد، لذا وزارت خارجه ایالات متحده به دنبال برنامه ریزی درازمدت برای اجرای توافق با ایران است.

بر اساس توافق وین که روز ۲۳ تیرماه امسال به دست آمد، ایران در ازای کاهش و لغو تحریم‌های بین‌المللی باید بسیاری از فعالیت‌های اتمی‌اش را به حال تعطیل در آورد.

سایت پولیتیکو می‌نویسد که انتخاب استیون مال می‌تواند ناظران نزدیک به روند اجرای توافق ایران را هم راضی و هم ناراضی کند: «واقعیت این است که وجود یک هماهنگ کننده اصلی امری است که بسیاری از مدافعان توافق از آن حمایت می‌کنند، ولی مال، آن گونه که بسیاری امید داشتند، چهره شناخته شده‌ای نیست».

آقای مال، بر اساس کارنامه‌ای که سایت وزارت خارجه آمریکا از وی منتشر کرده است، ماموریت‌های مختلفی طی سال‌های گذشته بر عهده داشته است؛ از جمله در اکتبر سال ۲۰۱۲ سفیر آمریکا در لهستان شد و روزهای آخر ماموریت خود را در ورشو می‌گذراند، بین ژوئن ۲۰۱۰ تا اکتبر ۲۰۱۲ دستیار اجرایی در وزارت خارجه بوده است، از ژوئن ۲۰۰۸ مشاور ویلیام برنز، معاون وقت وزیر خارجه ایالات متحده بوده که فعالیت‌های دیپلماتیک این وزارتخانه در ارتباط با ایران را هماهنگ می‌کرده است، نحوه واکنش وزارت خارجه به جنگ روسیه و گرجستان در اوت ۲۰۰۸ را مدیریت کرده و مذاکرات در خصوص یک سلسله مسائل امنیت ملی آمریکا از جمله گرفتن اجازه پرواز هواپیماهای نظامی آمریکا از مسیر هوایی روسیه برای ارسال تدارکات نظامی به افغانستان از آن جمله است.

وی همچنین بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در لیتوانی، و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ معاون سفیر آمریکا در اندونزی بوده است.

ریچارد نفیو، از مقام‌های پیشین وزارت خارجه آمریکا که در مسئله تحریم‌ها با استیون مال کار کرده است، درباره سابقه وی به سایت پولیتیکو گفته است: «مال در وزارت خارجه درباره هر چیزی از ماموریت‌های حساس سیاسی گرفته تا امور سازمانی، یک کارنامه طولانی دارد، ولی او همچنین درباره قضایای ایران دانش خوبی دارد».

این سایت می‌افزاید: هنوز مشخص نیست که آیا انتصاب یک هماهنگ کننده نیازمند تایید کنگره آمریکا است یا نه، هرچند که چنین امری غیرمحتمل است. این سمت در وزارت خارجه قرار دارد، ولی انتظار می‌رود که مال با نمایندگان دیگر وزارتخانه‌ها برای اجرای توافق با ایران در تماس باشد تا به وی گزارش دهند، از جمله مقام‌هایی از وزارت خزانه داری و انرژی آمریکا.

XS
SM
MD
LG