لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

آمریکا: ایران هنوز درباره ساخت بمب اتمی تصمیم نگرفته است


لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا
لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا
لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، می گويد ايران در حال آماده کردن زمينه ساخت سلاح هسته ای است، اما این کشور در حال حاضر تصمیم به ساخت بمب هسته ای نگرفته است.

وی در مصاحبه ای با تلويزيون آمريکايی سی بی اس که روز يکشنبه پخش شد، خواستار تداوم تلاش های ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران شد.
همزمان، يک فرمانده نظامی ايرانی بار ديگر تهديد کرد که تنگه هرمز در صورت تحريم نفت ايران بسته خواهد شد.

مخالفت با حمله به ایران

وزير دفاع آمريکا در مصاحبه با شکبه سی بی اس که روز جمعه ضبط شده بود، بار ديگر مواضع قبلی خود را درباره حمله يک جانبه اسرائيل به ايران تکرار کرد: اينکه او با چنين حمله ای موافق نيست.

پانه تا گفت اگر اسرائيل چنين حمله ای را انجام دهد، نيروهای آمريکايی در منطقه هدف حملات تلافی جويانه ايران قرار خواهند گرفت.

با اين حال وزير دفاع آمريکا تاکيد کرد که کشورش در برابر برنامه هسته ای ايران، موضعی مشابه اسرائيل دارد و افزود: «رويکرد مناسب اين است که اسرائيلی ها در اين زمينه با ما همکاری کنند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سخنان جديد پانه تا، در واقع آيينه سياست درازمدت دولت اوباما در برابر ايران است: اينکه ايران در حال ساخت بمب هسته ای نيست، ولی به دنبال زيرساخت های ضروری ساخت سلاح اتمی است تا اگر روزی رهبران ايران تصميم گرفتند بمب هسته ای بسازند، توانایی انجام اين کار را داشته باشند.

استراتژی ايالات متحده در اين زمينه تغيير نکرده است ولی در جريان مبارزات انتخاباتی درون حزبی جمهوريخواهان برای رقابت با باراک اوباما در انتخابات پيش رو، نامزدهای اين حزب، عموما می گويند اگر به قدرت برسند اين استراتژی را تغيير خواهند داد.

ميت رامنی، يکی از بخت های اصلی جمهوريخواهان برای حضور در انتخابات، خطاب به مردم آمريکا گفته است: «اگر اوباما دوباره انتخاب شود، ايران به سلاح هسته ای دست می يابد. و اگر شما ميت رامنی را انتخاب کنيد، ايران به بمب هسته ای دست نخواهد يافت.»

ريک سنتروم، ديگر جمهوريخواه مطرح برای انتخابات نيز گفت که آمريکا بايد به تاسيسات هسته ای ايران حمله کند.

اما لئون پانه تا، وزير دفاع آمریکا حدود يک ماه پيش در نشستی در موسسه مطالعاتی بروکينگز گفت که حمله به تاسيسات هسته ای ايران، در بهترين حالت، برنامه هسته ای ايران را با تاخيری يک يا دو ساله رو به رو می کند.

به گفته او، چنين حمله ای نه تنها برنامه هسته ای ايران را به کلی از بين نمی برد، بلکه به احتمال بسيار، حمايت بين المللی از مقام های ايرانی را نيز افزايش می دهد.

وزیر دفاع آمریکا در برنامه روز يکشنبه Face the Nation - رو در رو با ملت - در تلويزيون «سی بی اس» درباره اين موضوع سخن به میان نیاورد، اما مارتين دمپسی، ریيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا، که همراه وزير دفاع در اين برنامه حضور داشت گفت که اگر آمريکا به تاسيسات هسته ای ايران حمله کند، برنامه هسته ای ايران را به کلی از بين خواهد برد.

در اين ميان، پانه تا هم احتمال يک حمله محدود را رد نکرد. او گفت: «اما اقدام مسئولانه اين است که با فشارهای اقتصادی و ديپلماتيک، آنها را مجبور کنيم کار درست را انجام بدهند.»

آنچه وزير دفاع آمريکا «کار درست» توصيف می کند، مطمئن کردن جامعه جهانی از صلح آميز بودن برنامه هسته ای ايران است.

لئون پانه تا افزود که اگر ايران توسعه يک سلاح هسته ای را آغاز کند، با واکنش آمريکا رو به رو خواهد شد.

مارتين دمپسی، ریيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا، نيز در ادامه تاييد کرد که ايران می تواند تنگه هرمز را ببندد، اما به گفته ايران توانايی بسته نگاه داشتن اين تنگه برای مدت طولانی را ندارد.

او گفت که اگر ايران اين کار را بکند، آمريکا وارد عمل می شود و تنگه هرمز را برای عبور و مرور کشتی های نفتکش، باز می کند.

در همین حال به نوشته روزنامه خراسان، علی اشرف نوری از فرماندهان سپاه پاسداران گفته است که تصميم استراتژيک بستن تنگه هرمز در صورت تحريم نفت، توسط عالی ترين مقام های جمهوری اسلامی ايران اتخاذ شده است.

اين تهديد در چند هفته اخير به اشکال مختلف مطرح شده و هر بار بازتاب بين المللی نيز يافته، اما اظهارات تازه اين فرمانده سپاه، قدرتمندترين موضع گيری در اين باره توصيف شده است.

وزير دفاع آمريکا در برنامه ای که روز يکشنبه پخش شد گفت که بستن تنگه هرمز، با پاسخ بسيار تندی از سوی ارتش آمريکا رو به رو خواهد شد.

او تنگه هرمز را يکی از خطوط قرمز آمريکا خواند.

با اين همه خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از گروهی از کارشناسان نوشته است که احتمال چنين اقدامی از سوی ايران بسيار اندک است چون بستن تنگه هرمز، همان قدر که به غرب ضربه می زند، به ايران هم ضربه می زند.
XS
SM
MD
LG