لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

آمریکا و عراق زخمی شدن ابوبکر البغدادی را تایید نکردند


 ابوبکر البغدادی با نام اصلی ابراهیم السامرایی خود را «خلیفه» مسلمین معرفی کرده است.
ابوبکر البغدادی با نام اصلی ابراهیم السامرایی خود را «خلیفه» مسلمین معرفی کرده است.

مقامات آمریکایی و عراقی که نبرد علیه گروه «خلافت اسلامی» را هدایت می‌کنند، روز جمعه ۲۱ خرداد گفتند نمی‌توانند گزارش یک شبکه تلویزیونی عراق مبنی بر زخمی شدن ابوبکر البغدادی در جریان حمله هوایی در شمال آن کشور را تایید کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرهنگ کریس گارور سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا گفت گزارش‌های مربوط به زخمی شدن ابوبکر الغدادی را دیده ولی «در حال حاضر شواهدی برای تایید این خبر ندارد».

مقامات امنیتی عراقی و مسئولان امنیتی اقلیم کردستان در شمال عراق نیز گفتند در حال حاضر نمی‌توانند این خبر را تایید کنند.

شبکه تلویزیونی السومریه از قول منابع محلی در استان نینوا در شمال عراق گزارش داد که ابوبکر البغدادی و تعداد دیگری از رهبران گروه «خلافت اسلامی» روز پنجشنبه در حمله هوایی نیروهای ائتلاف به یکی از مقرهای فرماندهی اين گروه در نزدیکی مرز سوریه زخمی شده‌اند.

این شبکه تلویزیونی با سیاستمداران شیعه و نیروهای عراقی درگیر در نبرد با گروه «خلافت اسلامی» تماس نزدیکی دارد.

از دو سال پیش که ابوبکر البغدادی (با نام اصلی ابراهیم السامرایی) خود را «خلیفه» مسلمین معرفی کرد، گزارش‌های متعددی در مورد کشته و یا زخمی شدن او منتشر شده است.

این گروه تندرو سنی در سوریه و عراق به شدت تحت فشار است و نسبت به سال ۲۰۱۴ بخش زیادی از قلمرو خود را از دست داده است. در نتیجه، امکانات رهبران آن برای جابجایی و پنهان شدن محدود شده است.

دولت آمریکا از آغاز سال جاری حملات هوایی به مواضع این گروه را تشدید کرده و چند صد نفر از پرسنل نیروهای ویژه خود را برای کمک‌های عملیاتی و مستشاری به نیروهای متحدش در منطقه مستقر کرده است.

پروازهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از شهر اربیل، مرکز اقیلم کردستان عراق، برای عملیات شکار و دستگیری رهبران گروه «خلافت اسلامی» استفاده می‌کنند.

مقام‌های امنیتی اقلیم کردستان و یک مقام امنیتی عرب در غرب موصل گفتند که نیروهای ائتلاف طی روزهای گذشته در این منطقه یک عملیات انجام داده‌اند. ولی سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا انجام این عملیات را تایید نکرد.

نیروهای پیشمرگه کرد در مواضعی به شکل کمان در شمال و شرق شهر موصل مستقرند و همزمان نیروهای ارتش عراق در عملیات گسترده‌ای تلاش می‌کنند شهر فلوجه پایگاه مهم گروه «خلافت اسلامی» در نزدیکی بغداد را بازپس بگیرند.

همزمان ارتش عراق برای بازپس گرفتن موصل که بزرگترین شهر تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» است سربازان و تانک‌های زیادی را در جنوب موصل مستقر کرده است.

در سوریه نیز نیروهای دولتی با حمایت ایران و روسیه و گروه‌های سوری مورد حمایت آمریکا از جمله پیکارجویان کرد، از هفته پیش و در عملیات جداگانه‌ای پیشروی به سوی شهر رقه مرکز «خلافت» خودخوانده این گروه را شروع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG