لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

خشم آمریکا و اسرائیل از توافق فتح و حماس؛ ایران استقبال کرد


محمود عباس (راست) رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در نوار غزه
محمود عباس (راست) رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسماعیل هنیه، رهبر حماس در نوار غزه
در حالی که توافق ناگهانی حماس و فتح بر سر پيمان آشتی ملی، خشم دولتمردان اسرائيل و آمريکا را برانگیخته است افکار عمومی فلسطينی، کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ايران از این توافق استقبال کرده اند.

پس از سال ها رقابت و نزاع سياسی و مسلحانه ميان فتح و حماس که سرزمين های فلسطينی را به دو دولت جداگانه؛ يکی در کرانه باختری به رهبری فتح و ديگری با رهبری حماس در غزه تبديل کرده بود، شامگاه چهارشنبه اين دو جنبش همراه با دولت مصر به طور مشترک اعلام کردند که پيمان آشتی فلسطينی در قاهره به دست آمده است.

هيئت حاکمه انقلابی مصر در بيانيه خود اعلام کرد که موفق به «پايان دادن به همه اختلاف های اين دو جنبش شده و پيمان آشتی ملی در حضور وزيرخارجه و رييس سازمان اطلاعات مصر نهايی شده است.»

هيئت های ارشد فتح و دو شاخه حماس؛ سران حماس در سوريه و رهبران حماس در باريکه غزه، در نشست آشتی ملی قاهره حضور داشتند.

اين احتمال مطرح شده است که در روزهای آينده، محمود عباس، رييس تشکيلات فلسطينی و خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس در سوريه، خود پيمان آشتی را شخصا امضا کنند.

پيمان آشتی ملی تاکيد دارد که تا بهار آينده که انتخابات سراسری پارلمانی و رهبری در کرانه باختری، نوار غزه و شرق بيت المقدس برگزارمی شود، دولت انتقالی برپا خواهد بود؛ دولتی که جانشين دو دولت حماس در غزه و دولت تشکيلات خود گردان در کرانه باختری خواهد شد.

اميدواری صالحی به «سرعت تحولات فلسطين در مواجهه با اشغالگران»
در ميان نگرانی عميق دولت و مقامات امنيتی اسرائيل و آمريکا نسبت به نزديکی دوباره فتح و حماس، علی اکبر صالحی، وزيرامور خارجه ايران «خرسندی» دستگاه ديپلماسی ايران را از اين توافق ابراز داشت.

آقای صالحی در بيانيه خود اين توافق را «گام مثبت ومبارکی در جهت تحقق اهداف تاريخی مردم مظلوم فلسطين» ناميد و از «نقش دولت حديد مصر در اين رابطه» قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ایران پيمان فتح و حماس را «نخستين دستاورد مردم بزرگ مصر در صحنه فلسطين پس از تحولات اخير» توصيف کرده است.

وی اظهار «اميدواری» کرد که «اين اتفاق موجب سرعت گرفتن تحولات در صحنه فلسطين و کسب پيروزی های بزرگ در مواجهه با اشغالگران (اسرائيل) باشد.»
علی اکبر صالحی همچنين ابراز اميدواری کرده است که «باز شدن سريع گذرگاه الرفح و دستيبابی مردم مظلوم فلسطين در نوار غزه به نيازهای اوليه انسانی و معيشتی از نتايج اين توافق باشد.»

در سال هايی که فتح و حماس رقابت عميق و گاه مرگباری با يکديگر داشتند، ايران همواره در کنار حماس قرار داشت.

محمود عباس در اين سال ها بارها ايران را به جلوگيری از رسيدن فتح و حماس به آشتی ملی متهم می کرد؛ آقای عباس هفته گذشته نيز اين اتهام را تکرار کرد و گفت که «پول های کلان ايران در جيب باد کرده خالد مشعل، او را آقای فلسطينی ها کرده و نمی گذارد که آشتی ملی محقق شود.»

آقای عباس در همين حال در ادامه آن سخنان گفته بود که «ايران دشمن نيست.»

اسرائيل: برای وضعيت جديد در کرانه باختری آماده شويم

در ميان خشنودی عميق ايران، مصر و کشورهای عرب از آشتی فتح و حماس، سران اسرائيل نشانه های هراس جدی از عواقب اين پيمان از خود نشان می دهند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شامگاه چهارشنبه گفته بود که «محمود عباس بايد ميان صلح با اسرائيل يا حماس يکی را انتخاب کند» و افزوده بود: «حماس همان سازمانی است که در روزهای اخير با راکت ضد تانک به اتوبوس مدرسه اسرائيلی حمله کرد و آشکارا می گويد که هدفش، نابودی اسرائيل است.»

آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، نيز روز پنجشنبه گفت که «اين پيمان عبور از خطوط قرمز است» و افزود که اسرائيل با دولت جديد فلسطينی که حماس بخشی از آن باشد، هيچ مذاکره ای نمی کند.

ليبرمن ابراز «اطمينان» کرد که «تروريست ها به زودی کرانه باختری را نيز به تسلط خود خواهند گرفت» و افزود که «نظر به وضعيت جديدی که ايجاد می شود، اسرائيل بايد خود را آماده کند؛ که شامل آمادگی از نظر نظامی نيز هست.»

اما واکنش اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل به تندی سخنان نتانياهو و ليبرمن نبود. آقای باراک پنجشنبه در مصاحبه با راديو اسرائيل گفت اميدواراست که نرمش فتح به حماس سرايت کند.

جنبش چپگرای اسرائيلی «مرتص» نيز در بيانيه ای از دولت اسرائيل خواسته است که از آشتی فتح و حماس استقبال کند و «با پيشبرد مذاکرات صلح با فلسطينی ها، موجب استقلال کشور فلسطين شود- پيش از آنکه جامعه جهانی اين واقعيت را به اسرائيل تحميل کند.»

کنگره احتمال قطع کمک مالی به فلسطينی ها را بررسی می کند

در آمريکا، کنگره به ويژه شماری از سناتورهای با نفوذ از آشتی فتح و حماس انتقاد کرده و تهديد کرده اند که آمريکا بايد کمک های مالی به تشکيلات فلسطينی را متوقف کند.

اعضای برجسته کنگره آمريکا شامگاه چهارشنبه ياد آور شدند که قانون اعطای کمک های آمريکا، شرايط خاص خود را دارد که اگر عملی نشود، نبايد کمک صورت گيرد و کنگره دولت را ملزم به قطع کمک خواهد کرد.

جنبش حماس در فهرست سياه تروريستی آمريکا قرار دارد و دادگاه های آمريکا بارها حکم داده اند که شهروندان آمريکايی در اسرائيل يا نقاط ديگر، به دست «تروريست های حماس» کشته شده اند.

خانم نيتا لويی، عضو ارشد دمکرات در کميسيون کمک های خارجی، گفت «دولت وحدت حماس و فتح يک ضربه جدی بر روند صلح است.»

مارک کرک، سناتور جمهوريخواه، در بيانيه ای در توييتر چنين نوشت: «حماس + فتح = قطع کمک آمريکا به تشکيلات فلسطينی. حماس حامی ترور و قاتل ۲۶ آمريکايی بوده است.»

خانم ايليانا راس- ليتنن، رييس کميسيون امور خارجی مجلس نمايندگان نيز در بيانيه ای گفت: «آشتی فتح و حماس به اين مفهوم است که حماس که يک موجوديت تروريستی است به بخشی از تشکيلات فلسطينی تبديل می شود... و آمريکا بايد قاطعانه تر از هميشه در کنار همپيمان خود؛ اسرائيل و منافع آن قرار گيرد.»

گاری اکرمن، عضو ارشد دمکرات در کميته فرعی خاورميانه، وابسته به کميسيون مناسبات خارجی مجلس نمايندگان، نيز گفت که «در اين پيمان حماس نگفته است که اسرائيل را به رسميت می شناسد» وافزود «محمود عباس ماههاست که از مذاکرات سياسی با اسرائيل سر باز زده است.»

سخنگوی کاخ سفيد نيز چهارشنبه گفته بود که آمريکا آشتی ملی فلسطينی را بر اساس تقويت صلح تاييد می کند اما حماس يک موجوديت تروريستی است.

کاخ سفيد تاکيد کرد که دولت آينده فلسطين بايد اسرائيل را به رسميت بشناسد؛ امری که محمود الزهار، از سران حماس در واکنش به آن گفت: «حماس هرگز با موجوديت صهيونيستی کنار نخواهد آمد و آن را به رسميت نخواهد شناخت.»
XS
SM
MD
LG