لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

آغاز رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در میان اعتراض کره شمالی


رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی که بزرگ‌ترین رزمایش سالانه در جهان به شمار می‌رود، از صبح روز دوشنبه مطابق برنامه از پیش اعلام شده در آب‌های ساحلی کره جنوبی آغاز شد.

این هجدهمین رزمایش مشترک دو کشور است و مطابق سال‌های پیش، کره شمالی انتقاد‌هایش از برگزاری این رزمایش را از هفته‌ها قبل آغاز کرده بود.

با این حال به گفته خبرگزاری‌های بین‌المللی، لحن مقام‌های کره شمالی این بار به شدت سال قبل نبود و حتی اجازه دادند برنامه دیدار کهنسالان دو کشور نیز بدون مشکل برگزار شود.

برنامه دیدار اعضای خانواده‌هایی که در دو کشور از هم جدا مانده‌اند بیش از سه سال بود که دچار وقفه شده بود. مقام‌های کره شمالی خواسته بودند که رزمایش دست‌کم تا پایان این دیدار، یعنی روز سه‌شنبه، به تعویق بیفتد. اما بعد که این رزمایش عظیم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده سر موعد آغاز شد، پیونگ یانگ در اقدامی کم‌سابقه، خللی در دیدار خانواده‌ها در مرز دو کشور ایجاد نکرد.

آمریکا و کره جنوبی همواره بر ماهیت دفاعی این رزمایش تاکید کرده و گفته‌اند این تمرینات از جمله با هدف بازدارندگی حملات پیونگ‌یانگ صورت می‌گیرد.

در این رزمایش عظیم سالانه بیش از دوازده هزار نظامی آمریکایی و تعداد بسیار بیشتری نیروی کره‌ای شرکت دارند.

رزمایش که در زمین، هوا و دریا انجام می‌گیرد شامل دو بخش است: بخش اول که فقط یک هفته طول می‌کشد «راهکار اصلی» نام دارد و عملیات آن بیشتر از طریق شبیه‌سازی‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد. اما قسمت عمده این رزمایش پس از این آغاز می‌شود که هشت هفته به درازا می‌انجامد و «جوجه عقاب» نام دارد.

رزمایش سال قبل یکی از پرتنش‌ترین‌ها بود و کره شمالی از پیش از شروع آن تهدیدهای اتمی را مطرح کرد.

اما مقام‌های آمریکایی ظاهرا برای آرام کردن پیونگ‌یانگ گفته‌اند رزمایش امسال اندکی ساده‌تر برگزار می‌شود و طی آن خبری از ناوهای هواپیمابر و همچنین بمب افکن‌های استراتژیک نخواهد بود.

با این حال کیم مین – سئوک (Kim Min-Seok) سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی روز دوشنبه تصریح کرد که در برنامه‌های رزمایش هیچ تغییر و ارزیابی مجددی صورت نگرفته است.

از آن سو روزنامه دولتی رودونگ سینمان (Rodong Sinmun) چاپ پیونگ‌یانگ در تازه‌ترین شماره خود این رزمایش را «اقدامی شریرانه» خواند که به نوشته این روزنامه «قصد دارد حسن نیت پیونگ یانگ در برگزاری دیدار خانواده‌ها را تخریب کند».

با این حال، «آن چان – ایل»، مدیر موسسه مطالعات کره شمالی مستقر در سئول به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: تنها انگیزه مقام‌های پیونگ‌یانگ از برگزاری برنامه دیدار خانواده‌ها انگیزه‌ اقتصادی است و در تلاشند به سودهای اقتصادی این برنامه دست یابند.

به گفته این تحلیلگر، کره شمالی بیش از همه در صدد است که همسایه جنوبی‌اش را ترغیب کند تورهای گردشگری‌ را که از سه سال پیش به مقصد کوه‌های کام گانگ (Kumgang) ‌در خاک کره شمالی متوقف کرده از سر بگیرد.

از آن سو در تازه‌ترین خبر، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شیوع تب برفکی در بخش‌هایی از کره شمالی، مقام‌های کره جنوبی پیشنهاد کرده‌اند دارو و تجهیزات پزشکی به همسایه شمالی خود بفرستند.
XS
SM
MD
LG