لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

ارتش آمریکا: پرواز پهپاد ایرانی بر فراز ناوهواپیمابر ترومن غیرعادی و غیرحرفه‌ای بود


نمایی از ناوهواپیمابر اتمی «یواس‌اس هری ترومن» که پهپاد ایرانی بر فراز آن به پرواز در آمده است.
نمایی از ناوهواپیمابر اتمی «یواس‌اس هری ترومن» که پهپاد ایرانی بر فراز آن به پرواز در آمده است.

ارتش آمریکا روز جمعه ۹ بهمن اعلام کرد که یک فروند پهپاد غیرمسلح ایرانی مستقیما بر فراز ناو هواپیمابر هری ترومن در آب‌های آزاد خلیج فارس به پرواز در آمد که این حرکت یک اقدام «غیرعادی و غیرحرفه‌ای» بوده است.

تلویزیون دولتی ایران روز جمعه گزارش داد که یک پهپاد شناسایی ایرانی در جریان یک رزمایش نیروی دریایی توانست که با پرواز بر فراز یک ناو هواپیمابر آمریکایی از آن تصویربرداری کند.

یک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا گفت که پرواز این پهپاد ایرانی روز ۱۲ ژانویه و بر فراز ناوهواپیمابر «هری ترومن» صورت گرفت ولی گفت که نمی‌تواند تایید کند این رویداد همان موردی است که ایران اخیرا خبر آن را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قبل از این نیز موارد متعددی از حوادث دریایی بین ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس روی داده است که از جمله موارد مهم آن می‌توان به شلیک آزمایشی موشک‌های ایرانی در محدوده تنگه هرمز و یا اسارت کوتاه مدت پرسنل نیروی دریایی آمریکا اشاره کرد که وارد حریم دریایی آن کشور شده بودند.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید چون این پهپاد غیرمسلح بوده و تهدید تلقی نمی‌شده به سمت آن شلیک نکرده است. اما این مورد نشان می‌دهد که با وجود بهبود مناسبات دیپلماتیک هنوز حدی از تنش بین دو کشور در منطقه خلیج فارس ادامه دارد.

آسوشیتدپرس می‌گوید که تاکنون نتوانسته است به طور مستقل صحت تصاویری که از سوی تلویزیون دولتی ایران و خبرگزاری نیمه دولتی فارس و نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شده‌اند را تایید کند.

یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، گفت روز ۱۲ ژانویه یک پهپاد غیرمسلح ایرانی در آب‌های بین المللی خلیج فارس در نزدیکی ناوهواپیمابر فرانسوی شارل دوگل و ناوهواپیمابر آمریکایی «یو اس اس هری ترومن» پرواز کرده است.

به گفته این سخنگوی نظامی آمریکا، برای اطمینان یافتن از اینکه پهپاد ناشناس مسلح نیست و خطری برای کشتی‌ها ایجاد نمی‌کند یک هلی‌کوپتر برای شناسایی دقیق آن اعزام شد. در عین حال این دو ناو هواپیمابر در آن لحظات مشغول انجام هیچ نوع عملیاتی نبودند.

سخنگوی نظامی آمریکا پرواز این پهپاد ایرانی را «غیرعادی و غیر حرفه‌ای» توصیف کرد و افزود نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند اصالت تصاویر پخش شده توسط ایران را تایید کند چون ویدئوهای بی‌شماری شبیه به آن روی شبکه اینترنت وجود دارد.

از اظهار نظر این سخنگوی نظامی آمریکا می‌توان برداشت کرد که اگر پرواز پهپاد ایرانی در زمان انجام پرواز و یا فرود جنگنده‌ها روی عرشه این دو ناو هواپیمابر اتفاق می‌افتاد احتمالا واکنش به آن متفاوت می‌بود.

سخنگوی نظامی آمریکا پرواز این پهپاد ایرانی را «غیرعادی و غیر حرفه‌ای» توصیف کرد و افزود نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند اصالت تصاویر پخش شده توسط ایران را تایید کند چون ویدئوهای بی‌شماری شبیه به آن روی شبکه اینترنت وجود دارد.

طبق گزارش تلویزیون دولتی ایران، پرواز و تصویربرداری این پهپاد در روز سوم رزمایش نیروی دریایی ایران انجام شده که قاعدتا باید روز جمعه باشد.

دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران پرواز پهپاد شناسایی آن کشور را «نشانه شجاعت» توصیف کرد و در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت: «به نفرات ما امکان داد که به کشتی جنگی بسیار نزدیک شده و از واحدهای رزمی نیروهای خارجی تصاویر زیبا و دقیقی ضبط کنند».

تلویزیون دولتی و خبرگزاری ایرنا نیز گزارش دادند که یک زیردریایی سبک ایرانی در این عملیات شناسایی شرکت داشته است.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در مورد زیردریایی ایرانی گفت: «در رزمایش نیروی دریایی آن کشور چندین زیردریایی نیز شرکت دارند» ولی حاضر نشد جزییات بیشتری ارائه دهد.

رسانه‌های ایرانی نام کشتی آمریکایی را اعلام نکردند. ناو هواپیمابر اتمی هری ترومن که در آب‌های خلیج فارس مستقر است بخشی از واحدهای عملیاتی آمریکا برای انجام حملات هوایی به گروه «خلافت اسلامی» است.

در واشنگتن سخنگوی ارشد نیروی دریایی آمریکا تاکید کرد که در صورت لزوم نیروهای این کشور برای استفاده از زور کاملا آماده‌اند.

او گفت: «ما کاملا به توانایی‌های نیروهای مسلح خود برای مقابله با هر خطری و در هر موقعیتی اطمینان داریم و در صورت لزوم به شکل موثر از خود دفاع می‌کنیم».

همزمان رسانه‌های دولتی ایران رزمایش این کشور در آب‌های خلیج فارس را به صورتی وسیع پوشش داده‌اند که در جریان آن شلیک آزمایشی موشک دوربرد «نور» با موفقیت انجام شده است.

حکومت ایران همواره برای نشان دادن آمادگی و قابلیت‌های نیروهای مسلح خود در منطقه خلیج فارس رزمایش‌های مشابهی انجام داده است.

وسعت این رزمایش حدود سه میلیون کیلومتر مربع اعلام شده و علاوه بر تنگه هرمز بخش‌هایی از دریای عمان و اقیانوس هند را نیز در بر می‌گیرد.

ایران روز چهارشنبه گفت به یک ناو جنگی آمریکا هشدار داده که از منطقه رزمایش خارج شود ولی نیروی دریای آمریکا هر گونه تاثیری بر عملیات جاری خود به خاطر رزمایش ایران را تکذیب کرد.

با وجود توافق هسته‌ای اخیر و بهبود مناسبات دو کشور آب‌های منطقه خلیج فارس کماکان محل وقوع تنش‌های موردی بین نیروهای مسلح ایران و آمریکاست.

آمریکا درگذشته برخی از این رزمایش‌ها از جمله شلیک موشک توسط ایران به محدوده تردد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز در ماه دسامبر گذشته را «تحریک کننده» خواند.

ایران در آن زمان شلیک موشک را تکذیب کرد ولی نیروی دریای آمریکا فیلم‌های مربوط به این حادثه را منتشر کرد.

XS
SM
MD
LG