لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

آمریکا: نشانه‌ای از عقب‌نشینی ارتش روسیه از مرز اوکراین دیده نمی‌شود


در حالی که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در مسکو گفت که نیروهای روسیه را به عقب نشینی از مناطق مرزی اوکراین فراخوانده است، ساعتی بعد معاون سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «هیچ نشانه‌ای» از این عقب نشینی وجود ندارد.

رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفته بود که چند هزار تن از نیروهای روسی مستقر در مرز روسیه و اوکراین را به عقب نشینی فراخوانده است.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاش ارنست معاون سخنگوی کاخ سفید عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد چنین عقب نشینی صورت گرفته است».

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که در نحوه آرایش نظامی روسیه در منطقه و نواحی مرزی با اوکراین تغییر محسوسی دیده نمی‌شود.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه همچنین از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در روز ۲۵ می‌‌ حمایت کرد و در عین حال از جدایی طلبان در شرق اوکراین خواست تا انجام همه پرسی خود را در تاریخ ۱۱ می‌ به تعویق بیاندازند.

او پس از دیدار با با همتای سوییسی خود در مسکو، از جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین خواست تا برگزاری همه‌پرسی برای کسب خودمختاری بیشتر یا اعلام استقلال از اوکراین را به تعویق بیندازند.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، جدایی طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین در واکنش به این درخواست آقای پوتین، اعلام کردند که آن را بررسی خواهند کرد.

دنیس پوشیلین، یکی از رهبران جدایی طلبان اوکراین اعلام کرده که با توجه به تاریخ برگزاری همه پرسی خودمختاری شرق اوکراین و منطقه دونتسک در ۱۱ می‌، پس از نشست پنجشنبه، هشتم ماه می‌، جدایی طلبان تصمیم می‌گیرند که آیا باید با این در خواست آقای پوتین موافقت کنند یا خیر.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که آمریکا و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه روسیه را تهدید کردند «در صورتی که از وخامت بحران در اوکراین جلوگیری نکند با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد.»

جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین، ساختمان‌های دولتی و پاسگاه‌های پلیس را اشغال کرده و با نیروهای دولتی درگیر هستند.

در درگیری میان طرفین تا کنون ده‌ها تن کشته شده‌اند. اوکراین، روسیه را به جانبداری از جدایی طلبان متهم می‌کند اما روسیه این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG