لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

جزئیات «جاسوسی» آژانس امنیت ملی آمریکا از ارتش اسرائیل


ساختمان آژانس امنیت ملی آمریکا در مریلند
ساختمان آژانس امنیت ملی آمریکا در مریلند
در پی انتشار گزارشی در روزنامه نيويورک تايمز در اين زمينه که آژانس امنيت ملی آمريکا از ارتش اسرائيل نيز جاسوسی می‌کرده است، يک وزير اسرائيلی گفته است که کشورش از اين امر شگفت زده نشده است.

سيلوان شالوم وزير انرژی و عضو ارشد حزب حاکم ليکود روز يکشنبه دوازدهم آبان به راديو اسرائيل گفت ما نسبت به اقدامات نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی از سوی کشورهايی که حتی هم‌پيمان مهم اسرائيل هستند، «وقوف» داشته‌ايم.

روزنامه نيويورک تايمز روز يکشنبه دوازدهم آبان با استناد به افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند پيشين آژانس امنيت ملی آمريکا نوشته است، برنامه‌های نظامی اسرائيل در شمار اهداف‌ مهم برای استراق سمع از سوی آژانس آمريکايی بوده است.

از جمله این اهداف، پروژه‌های پهپاد، هواپيماهای کوچک بدون خلبان و سيستم‌های موشکی اسرائيل مانند موشک «پرستوی سياه» هدف‌هايی بوده‌اند که آمريکا نسبت به کسب آگاهی در مورد آنها علاقمندی نشان داده است.

رسانه‌های اسرائيل در روزهای گذشته احتمال دادند که آمريکا از بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز استراق سمع منظم می‌کند.

نيويورک تايمز نوشته است، بررسی‌های گسترده اين روزنامه بر اساس اسناد افشاء شده از سوی ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که استراق سمع و جاسوسی گسترده آمريکا از کشورهای هم‌پيمان در حالی است که آمريکا برخی از اطلاعات خود را نيز با نهادهای مشابه در بين متحدينش به طور منظم «به شراکت می‌گذاشته است».

روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» نيز روز يکشنبه دوازدهم آبان نوشته است، استراق سمع آمريکا از اسرائيل در حالی است که همواره همکاری‌های گسترده‌ای ميان آژانس امنيت ملی آمريکا و همتای اسرائيلی آن، که «واحد شنود ۸۲۰۰» ناميده می‌شود، وجود داشته است.

به نوشته هاآرتص، اسناد افشا شده از سوی اسنودن نشان می‌دهد که آمريکا می‌تواند با بهره‌گيری از توان بالای تکنولوژی خود به تمامی رازهای هر دولتی پی ببرد و به خاطر همين توانايی بالاست که کشورها و رهبران دوست خود را نيز به آسانی مورد جاسوسی و استراق سمع گسترده قرار می‌دهد.

هدف از اقدامات اين آژانس که ۳۵ هزار کارمند و ده ميليارد و هشتصد ميليون دلار بودجه ساليانه دارد، کسب برتری ديپلماتيک آمريکا بر تمامی هم‌پيمانان اين کشور، از جمله برتری سياسی بر آلمان و فرانسه، و کسب برتری اقتصادی بر ژاپن، برزيل و کشورهای ديگری است که در تلاش مبدل شدن به قدرت اقتصادی هستند.

تحقيقات نيويورک تايمز بر روی اسنادی که اسنودن از ماه‌ها قبل در اختيار روزنامه گاردين گذاشت، نشان می‌دهد که آمريکا به «هر چيزی» در هر جای جهان گوش می‌کند و هر اطلاعی را گردآوری می‌کند. در واقع، هيچ چيزی برای آمريکا پنهان نيست و تنها می‌ماند که انبوه اطلاعات گردآوری شده را بررسی و مهمترين آنها را جدا کند.

اين اطلاعات نشان می‌دهد که سفارتخانه‌های آمريکا در بسياری از کشورهای جهان، يک نهاد فعال استراق سمع گسترده عليه کشورهای همجوار هستند.

نيويورک تايمز در اين گزارش خود از يک عمليات ويژه آژانس امنيت ملی آمريکا برای تقويت استراق سمع و زير نظر گرفتن کادر رهبری ايران خبر داد.

تمرين گسترش استراق سمع از رهبری ايران در جريان سفر چهار سال پيش آيت‌الله علی خامنه‌ای به کردستان و حضور چند روزه او در اين استان، انجام شد؛ از شکايت‌های رانندگان جرثقيل و آمبولانس در اين کاروان گرفته تا سخنان آيت‌الله خامنه‌ای در استاديوم سنندج و مکالمه‌ نيروهای امنيتی کاروان همراه رهبر که زنان و مردان را از يکديگر در استاديوم جدا کرده بودند، و نحوه کار رادارها و تدابير امنيتی رژيم در اين سفر زير نظر گرفته و ثبت شد.

آمريکا مدعی است، برای مبارزه با تروريسم اين اقدامات را عليه حکومت‌های دوست و دشمن انجام می‌دهد اما جان کری وزير امور خارجه آمريکا در روزهای گذشته تاييد کرد که کشورش «زياده روی» کرده است.
XS
SM
MD
LG