لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

فشار آمريکا به اميرنشين دوبی برای «توقف واردات نفت سبک از ايران»


خبرگزاری رويترز روز شنبه خبر داد که ايالات متحده آمريکا در حال با مقام های اميرنشين دوبی است تا واردات نفت از ايران را کاهش دهد. اميرنشين دوبی در حاشيه جنوبی خليج فارس برای تامين بنزين مورد نياز خود به واردات نفت سبک يا ميعانات گازی از ايران وابسته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، واشنگتن از تابستان امسال سختگيری هايی را در زمينه نقل و انتقالات مالی برای واردات نفت سبک از ايران اعمال کرده است. اين تلاش آمريکا در جهت محروم کردن ايران از درآمدهای ارزی و در ارتباط با برنامه هسته اين کشور است.

شرکت نفت امارات يا ايناک وابسته به حکومت دوبی، از ايران نفت سبک می خرد و مقامات آمريکايی اين شرکت را تشويق می کنند تا از منابع ديگری نفت مورد نياز خود را تامين کند. يک کارشناس امور نفتی امارات به رويترز گفت که با وجود درخواست آمريکا، شرکت ايناک هنوز به خريد نفت از ايران ادامه می دهد.

ميعانات گازی يا نفت سبک، از مهمترين منابع ارزی ايران بعد نفت خام است. به نوشته سايت هم افزا، توليد ميعانات گازی در سال ۱۳۸۷ به طور متوسط ۱۷۶هزار بشکه در روز بوده که از ميادين پارس جنوبی، پارسيان و پالايشگاه فجر از عسلويه و بندر طاهری به خارج از کشور صادر می شود.

دوبی بزرگترين خريدار ميعانات گازی ايران است و پس از آن ديگر کشورهای آسيايی و از جمله چين قرار دارند.

دوبی نفت سبک ايران را در پالايشگاه جبل علی به بنزين تبديل می کند. اين پالايشگاه ظرفيت پالايش ۱۲۰ هزار بشکه در روز را دارد. به گزارش منابع صنعتی خليج فارس، شرکت ايناک نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد خريد نفت از ايران را افزايش داده است. اين منابع اعلام کرده اند که اين خريد به صورت تهاتری انجام می شود.

يک ديپلمات غربی به رويترز گفته است: عربستان سعودی، که يکی از بزرگترين صادرکنندگان ميعانات گازی جهان است از شرکت ايناک انتقاد کرده که تحريم های نفتی ايران را نقض کرده است.

به گفته اين ديپلمات، مقامات عربستانی از اينکه يک عضو شورای همکاری خليج فارس به طور موثر از ايران حمايت و تحريم ها را نفض می کند ناخشنود هستند.

بر اساس فرمانی که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در تابستان امسال صادر کرد، آمريکا می تواند شرکت هايی که ميعانات گازی از ايران می خرند را تحريم کند.

شرکت ايناک هم اکنون مشغول مذاکره با آمريکا برای يافتن راه های کاهش واردات خود از ايران است. شرکت ايناک همه ساله به خاطر فروش يارانه ای سوخت به مصرف کنندگان خود متحمل زيان سنگينی می شود.

به خاطر همين زيان دهی، شرکت های نفتی دوبی، از يکسال پيش سوخت رسانی به ديگر شهرهای امارات را متوقف کردند. سوخت مورد نياز شهرهای ديگر امارات به وسيله شرکت نفت ابوظبی، ادناک، تامين می شود.

دو کشور عربستان و قطر برای تحويل ميعانات گازی به دوبی اعلام آمادگی کرده اند. اما اين کشورها حاضر نيستند به اندازه ايران تخفيف بدهند.

يک تاجر امور نفتی در دوبی به رويترز گفت، تا زمانی که کشورهای ديگر تخفيف های مشابهی به دوبی ندهند، واردات پنهانی ميعانات گازی از ايران ادامه خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG