لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

آمریکا: ۸۵ تا ۹۰ درصد حملات روسیه مخالفان میانه‌رو اسد را هدف گرفته است


اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، بخشی از فاجعه کنونی در سوریه را متوجه نبود یک استراتژی کارا کرد.
اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، بخشی از فاجعه کنونی در سوریه را متوجه نبود یک استراتژی کارا کرد.

معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک می‌گوید که ۸۵ تا ۹۰ درصد عملیات هوایی روسیه در سوریه، علیه مخالفان میانه‌رو حکومت بشار اسد متمرکز است.

آن پترسون روز چهارشنبه ۱۳ آبان در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اعلام این مطلب گفت که از هنگام دخالت نظامی روسیه در سوریه، دستکم ۱۲۰ هزار سوری از خانه و کاشانه خود آواره شده و به انبوه ۲۲ میلیونی آوارگان این کشور پیوسته‌اند.

روسیه مدعی شده که عملیات هوایی‌اش در سوریه متوجه مراکز تجمع جنگجویان حکومت اسلامی موسوم به داعش است؛ ولی خانم پترسون در شهادت خود در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که ۸۵ تا ۹۰ درصد حمله‌های هوایی روسیه در مناطق تحت کنترل مخالفان میانه‌رو حکومت بشار اسد در شهرهای حماه، حمص، حلب و ادلیب انجام می‌شود.

ویکتوریا نولاند، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور اروپا، نیز که در نشست کمیته امور خارجی مجلس شرکت کرده بود ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آوارگان سوری در ترکیه و اروپا تاکید کرد روسیه اکنون در پیرامون شهرهای حماه و حمص، توپ‌های سنگین خود را مستقر کرده و این در حالی است که نیروی هوایی سوریه نیز بمباران‌های بشکه‌ای علیه مردم این مناطق را افزایش داده است.

خانم نولاند همچنین گفت که هزینه عملیات روسیه در جنگ داخلی سوریه روزانه بین دو تا چهار میلیون دلار برآورد می‌شود و این در حالی است است که مردم عادی روسیه با بحران اقتصادی ناشی از سومدیریت، کاهش قیمت نفت صادراتی این کشور و تحریم‌های ناشی از ماجراجویی دولت پوتین در اوکراین دست به گریبانند.

این دیپلمات آمریکایی به افزایش تلفات سربازان روسیه در سوریه نیز اشاره کرد و از اشتباهات عملیاتی که موجب تلفات و خسارت‌هایی در دمشق و حلب شده است، نام برد.

​در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، معاون وزارت خارجه در امور خاور نزدیک ضمن دفاع از عملکرد واشینگتن و در تشریح سیاست دولت اوباما گفت که آمریکا در سوریه چهار هدف را دنبال می‌کند:

- نخست شکست حکومت اسلامی موسوم به داعش در سوریه و عراق،
- دوم پیگیری انتقال قدرت سیاسی در سوریه،
- سوم تسکین درد‌ها و آلام مردم سوریه،
- چهارم ایجاد ثبات موقعیت متحدان منطقه‌ای آمریکا و کمک به اروپا برای مقابله با بحرانی که از هجوم پناهندگان ناشی شده است.

ولی اد رویس، رییس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، ضمن انتقاد شدید از سیاست دولت اوباما، بخشی از فاجعه کنونی را متوجه نبود یک استراتژی کارا در سوریه کرد.

او گفت: «تهاجم مشترک ایران و روسیه علیه مراکز قدرت جنگجویان داعش نبوده و نیست بلکه علیه مخالفان دولت سوریه متمرکز است که از جانب آمریکا و عربستان سعودی پشتیبانی می‌شوند».

آقای رویس افزود: «آمریکا باید دخالت‌های ایران و روسیه را که بیشتر موجب بی‌ثباتی سوریه شده، به عقب براند».

وی تاکید کرد که این امر می‌تواند با اعمال تحریم‌های سخت علیه آن گروه حزب‌الله لبنان که به گفته وی، تروریست‌های نیابتی ایران هستند، انجام شود، «به همین گونه با تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شبیه آنچه که سازمان ملل اعمال کرده است».

در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، اعضای جمهوریخواه و دمکرات خواستار واکنش‌هایی محکم در برابر دخالت‌های ایران و روسیه در سوریه شدند، دخالت‌هایی که به گفته این نمایندگان، امنیت متحدان آمریکا و منافع ملی ایالات متحده را به مخاطره می‌افکند.

XS
SM
MD
LG