لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

«احتمال تنبیه انضباطی» ملوانان آمریکایی بازداشت شده توسط ایران


ملوانان آمریکایی یک شب در بازداشت سپاه پاسداران بودند.
ملوانان آمریکایی یک شب در بازداشت سپاه پاسداران بودند.

فرماندهان نظامی آمریکا به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفتند تحقیقات نیروی دریایی در مورد حادثه بازداشت ملوانان آمریکایی از سوی ایران به پایان رسیده و این نیرو، تنبیه انضباطی ملوانان را توصیه کرده است.

۱۰ ملوان نیروی دریایی آمریکا دی ماه پارسال پس از آنکه قایق‌های حامل آنها وارد حریم دریایی ایران شد از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بازداشت شدند و یک شب در اسارت ایران بودند.

در دوران کوتاه بازداشت ملوانان، از آنها فیلمبرداری شد و در بخشی از این ویدئو یکی از ملوانان از نیروهای ایرانی عذر خواهی می‌کند.

ناخدا مایک کافکا یک سخنگوی نیروی دریایی تایید کرد که تحقیقات پنج ماهه در مورد این حادثه تکمیل و «برای داوری به نهادهای مسئول در نیروی دریایی ارجاع شده است».

دو فرمانده نظامی ارشد به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفتند این تحقیقات نشان می‌دهد که چند ایراد باعث بروز این حادثه شده و چند تن از ملوانان تصمیم‌هایی گرفتند که در ‌‌نهایت به حادثه شرم‌آوری منجر شد.

یکی از این مقامات گفت: «فاجعه‌ای از مشکلات متعدد بود».

فرماندهان نیروی دریایی آمریکا ابتدا گفته بودند اشتباه در جهت‌یابی دلیل وقوع این حادثه بوده است.

به گفته مقامات نظامی، این تحقیقات در نتیجه‌گیری خود به فرماندهی واحدهای رزمی نیروی دریایی و سرفرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه که مقر آن در بحرین است، توصیه می‌کند که چندین ملوان، از جمله چند تن که در قایق‌های مزبور بوده و تعدادی هم در سلسله مراتب فرماندهی، تنبیه انضباطی شوند.

این مقامات مشخص نکردند چند نفر از پرسنل نیروی دریایی ممکن است تنبیه شوند ولی یکی از آنها گفت: «نیمی از ملوانانی که بوسیله ایران اسیر شدند ممکن است تنبیه شوند».

تاکنون علیه هیچ یک از ملوانانی که در این ماجرا شرکت داشتند اعلام جرم نشده است ولی از قرار معلوم یکی از آنها به خاطر این ماجرا اخراج شده است.

ناخدا اریک راش که فرمانده این واحد بود، ماه گذشته به خاطر آنچه که نیروی دریایی آن را «بی‌اعتمادی» به قابلیت‌های او برای فرماندهی توصیف کرد، اخراج شده است.

دریادار جان ریچاردسون فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا گفت نتایج این تحقیقات روز ۳۰ ژوئن در اختیار کنگره و رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

تصاویری که از ملوانان بازداشت شده پس از وقوع این حادثه توسط ایران منتشر شد تنش بین تهران و واشینگتن را تشدید کرد.

این وقایع که همزمان با آخرین سخنرانی باراک اوباما خطاب به مجالس آمریکا و چند ماه پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران روی داد، در فضای سیاسی آمریکا نیز سروصدای فراوانی به پا کرد.

XS
SM
MD
LG