لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

آمریکا ۳۴ شخص و نهاد دیگر را در رابطه با بحران اوکراین تحریم کرد


آمریکا روز سه‌شنبه اول دی ۳۴ شخص و نهاد دیگر را که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در درگیری‌های شرق اوکراین به انضمام شبه جزیره کریمه، دخالت داشته‌اند به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

کاخ کرملین به این تصمیم ایالات متحده واکنش نشان داده و آن را ادامه رفتار «غیر دوستانه» واشینگتن عنوان کرده است. مسکو گفته که روسیه این اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد.

تحریم‌های جدید آمریکا یک روز پس از تصمیم اتحادیه اروپا برای تمدید دوره تحریم‌های روسیه صورت گرفته ا ست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فهرستی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده شامل چندین شرکت می‌شود که همگی با بازرگانان نزدیک به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در ارتباط و فعالیت هستند.

در این فهرست، افرادی چون گنادی تیمچنکو، تاجر نفت، و برادران روتنبرگ، شرکای جودوکار پوتین، حضور دارند که چندین شرکت گسترده و بزرگ صنعتی را با میلیاردها دلار سرمایه‌ اداره می‌کنند.

تحریم‌های قبلی از سوی آمریکا زمانی اعمال شد که روسیه شبه‌جزیره کریمه را در ماه مارس ٢٠١۴ به خاک خود ضمیمه کرد.

آن طور که وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌ها در صورتی کاسته خواهد شد که روسیه به مفاد قرار داد صلح مینسک عمل کرده و کنترل بخش‌های اشغالی را به اوکراین بازگرداند.

فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای که در ماه مارس پارسال صادر شد گفته بود ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، الحاق کریمه را به رسمیت نمی‌شناسند و کماکان این اقدام را که نقض قوانین بین‌المللی است محکوم می‌کنند.

این مقام مسئول همچنین گفته بود اتحادیه اروپا به سیاست به رسمیت نشناختن الحاق کریمه متعهد است.

در فهرست تحریم‌های جدید تعدادی از مقامات رسمی جمهوری خود خوانده دونتسک و لوهانسک (دونباس) نظیر سرگئی سیبلاکف و واسیلی نیکیتین که عناوین نخست وزیر و معاون نخست وزیر دونباس را یدک می‌کشند وجود دارد.

خزانه‌داری آمریکا به فهرست خود مقامات پیشین مرتبط با دولت ویکتور یانوکوویچ که پس از ماه‌ها اعتراض در کیف، بهمن دو سال پیش سرنگون شد اضافه کرده‌اند.

در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا، ویتالی زاخارچنکو، وزیر پیشین کشور اوکراین، وجود دارد که گفته می‌شود اجازه تیراندازی به معترضین را به پلیس داده بود.

از ماه آوریل ۲۰۱۴، بیش از ۹ هزار نفر در جریان درگیری‌های دولت و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG