لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

موافقت دادگاه عالی آمریکا با فرجام‌خواهی ایران در حکم پرداخت غرامت


دادگاه عالی آمریکا روز پنجشنبه ۹ مهر با درخواست بانک مرکزی ایران برای تجدیدنظر در حکم دادگاه فدرال در زمینه پرداخت غرامت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلاری به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی از جمله بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در لبنان، موافقت کرد.

این بمبگذاری باعث مرگ ۲۴۱ سرباز آمریکایی شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قضات دادگاه عالی موافقت کردند تا حکم یک دادگاه تجدیدنظر در نیویورک را بررسی کنند که علیه بانک مرکزی ایران صادر شده و تأکید کرده است که باید یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از محل دارایی‌های آن به صد‌ها قربانی و خانواده‌های کسانی که در حملات تروریستی مورد حمایت دولت ایران کشته یا زخمی شده‌اند، به عنوان غرامت پرداخت شود.

پرونده این موضوع ۲۰ سال است که جریان دارد و تجدیدنظر دادگاه عالی پس از آن صورت می‌گیرد که ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا، توافقی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران امضا کردند.

دیوان عالی آمریکا فروردین ماه امسال نظر دولت اوباما را درباره دریافت غرامت از ایران جویا شده بود. بر اساس گزارشی که روزنامه وال استریت جورنال منتشر کرده است، یک مقام وزارت دادگستری آمریکا روز ۲۹ مرداد از دیوان عالی این کشور خواست که با درخواست تجدیدنظرخواهی بانک مرکزی ایران مخالفت کند.

بانک مرکزی ایران تصریح کرده که ضبط دارایی‌های آن نقض موافقتنامه‌های میان ایران و آمریکا است. پس از اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۲ دستور مسدودسازی دارایی‌های ایران از جمله اموال متعلق به بانک مرکزی را صادر کرد، مبلغ یاد شده در یک بانک به امانت گذاشته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، احتمالاً پس از کسر هزینه‌های دولت فدرال به هر خانواده پنج میلیون دلار پرداخت شود.

انتظار می‌رود که دادگاه عالی در فصل زمستان به این درخواست رسیدگی کند.

بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در لبنان به گروه حزب‌الله نسبت داده می‌شود که از سوی ایران پشتیبانی می‌شود. وکلای مدافع خانواده‌های قربانیان گفته‌اند شواهد نشان می‌دهند که آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، و سایر رهبران ایران این بمبگذاری را برنامه‌ریزی و دستور انجام آن را صادر کرده‌اند.

اوایل بامداد ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، کامیونی حامل بیش از یک هزار کیلوگرم مواد منفجره با عبور از یک پست بازرسی خود را به یک ساختمان نظامی چهار طبقه در بیروت کوبید و منفجر شد. این انفجار زمانی رخ داد که سربازان در خواب بودند.

سربازان کشته و زخمی شده در این ساختمان نظامی بخشی از نیروهای چندملیتی حافظ صلح بودند که برای ایجاد ثبات در لبنانِ درگیر جنگ داخلی میان مسیحیان و مسلمانان به این کشور رفته بودند.

لایحه حقوقی علیه ایران بر اساس قانون سال ۱۹۹۶ ایالات متحده تسلیم دادگاه شده است که به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد تا علیه ملت‌هایی که وزارت خارجه آمریکا آن‌ها را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است، اقامه دعوا کنند.

XS
SM
MD
LG