لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

آمریکا و عربستان پنج شخص حقیقی و حقوقی حامی مالی حزب‌الله لبنان را تحریم کردند


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه پنج شخص حقیقی و حقوقی حامی مالی گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. عربستان نیز اقدام مشابهی در این زمینه انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا نام افراد تحریم شده را محمد مختار فلاح کلاس، حسن حاتم جمال‌الدین، یوسف عیاد و محمد غالب همدار، و سازمان تحریم شده را «گلوبال کلینر» اعلام کرده است.

به گفته این وزارتخانه، کالاس و جمال الدین از طریق شرکت مهندسی و پیمانکاری «الانما»، خدمات مالی برای ادهم طبایا، مالک یا مدیر کمپانی «گلوبال کلینر» فراهم می‌کردند که پیمانکار قراردادهای مربوط به سیستم فاضلاب در شهر بغداد بوده است.

عیاد و همدار نیز به دلیل حمایت از برنامه‌های حزب‌الله لبنان و حمایت از اقدام‌های تروریستی آن در این فهرست گنجانده شده‌اند. این دو نفر عضو سازمان امنیت خارجی حزب‌الله بوده‌اند. همدار در اکتبر سال ۲۰۱۴ به ظن برنامه‌ریزی برای حملات حزب‌الله در پرو، در لیما پایتخت این کشور، بازداشت شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین، هیثم علی طباطبایی را در فهرست تروریسم این کشور قرار داد. علی طباطبایی فرمانده نیروهای ویژه حزب‌الله لبنان در سوریه به نفع نیروهای بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، بوده است. گزارش شده که وی در یمن نیز فعال بوده است.

این تحریم‌ها انجام هرگونه معامله شهروندان آمریکایی با اشخاص و سازمان‌های مورد تحریم را ممنوع می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفته که عربستان سعودی نیز یوسف عیاد و محمد غالب همدار را در فهرست تحریم‌های خود گذاشته است.

گروه حزب‌الله از حمایت قوی شیعیان لبنانی برخوردار است و نفوذ زیادی در ساختار سیاسی این کشور دارد. شاخه نظامی این گروه نقش مهمی در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه ایفاء می‌کند.

باراک اوباما و جان کری، رییس جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا، گفته‌اند که با سیاست ایران در حمایت از گروه‌های نیابتی چون حزب الله لبنان مشکل دارند.

منتقدان دولت اوباما معتقدند که آمریکا اقدامات کافی برای مقابله با فعالیت‌های تهران و گروه‌های مورد حمایت آن در منطقه خاورمیانه، بویژه پس از توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴، انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG