لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

منابع سوری: نیروهای آمریکایی به مرز ترکیه و سوریه اعزام شده‌اند


یک افسر آمریکایی در حال گفت‌وگو با جنگجویان یگان‌های مدافع خلق در سوریه- عکس آرشیوی است.
یک افسر آمریکایی در حال گفت‌وگو با جنگجویان یگان‌های مدافع خلق در سوریه- عکس آرشیوی است.

یک گروه ناظر در جنگ سوریه و فعالان کرد روز جمعه هشتم اردیبهشت خبر دادند که خودروهای زرهی آمریکایی در حال حرکت به سمت مناطق شمال سوریه در طول مرز پرتنش این کشور با ترکیه مشاهده شدند.

این اقدام چند روز پس از حمله هوایی ارتش ترکیه به جنگجویان کرد مورد حمایت آمریکا در سوریه صورت می‌گیرد که بیش از بیست کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک فیلم منتشر شده توسط فعالان سوری روی اینترنت نشان می‌دهد که کاروانی متشکل از خودروهای زرهی آمریکا در حال حرکت در یک جاده روستایی به سمت دهکده درباسیه هستند که چند صد متر بیشتر با مرز ترکیه فاصله ندارد.

روز چهارشنبه گزارش شده بود که متعاقب حمله هوایی ترکیه به یک مقر فرماندهی نیروهای کرد، درگیری‌هایی در این منطقه بین نیروهای کرد و ارتش ترکیه رخ داده بود. این حمله همچنین ۱۸ مجروح از یگان‌های مدافع خلق که مورد حمایت آمریکا هستند برجای گذاشت. این یگان‌ها در نبرد با گروه حکومت اسلامی متحد ایالات متحده هستند ولی دولت ترکیه آنها را به دلیل پیوندشان با شورشیان کرد این کشور، گروه تروریستی می‌داند.

مصطفی بالی، یک فعال کرد در منطقه، گفته است که تحرکات نیروهای آمریکایی عصر جمعه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. به گفته او، اعزام این نیروها از نوار مرزی با عراق گرفته تا منطقه درباسیه در بخش عمدتا کردنشین شرق سوریه ادامه دارد.

این فعال کرد افزود: «نقش آمریکا اکنون بیشتر شبیه یک نیروی حائل بین ما و ترک‌ها در طول نوار مرزی است». مصطفی بالی تاکید کرد که این پیامی برای دادن اطمینان به کردها و تقریبا «پیامی هشدار دهنده» به ترک‌هاست.

سرهنگ جان دوریان، سخنگوی آمریکا برای ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی (داعش)، حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشد. ردور خلیل، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق نیز در این زمینه اظهارنظر نکرد.

رامی عبدالرحمن، مدیر گروه ناظر بر حقوق بشر در سوریه، گفته است که به نظر می‌رسد این تحرک نیروها محدود باشد و هدف آن نیز «جلوگیری از درگیری» بین دو طرف است.

اوایل سال جاری میلادی حدود ۲۰۰ تفنگدار دریایی آمریکا پس از بروز درگیری میان کردهای سوریه و نیروهای نظامی ترکیه وارد شهر منبیج در شمال سوریه شدند که ۵۰ کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد.

آسوشیتدپرس می‌افزاید با این حال، تحرکات جدید نیروهای آمریکایی در مرز با ترکیه آنها را مستقیما رودروی این کشور قرار می‌دهد.

در تحولی دیگر، رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز جمعه گفت او تیمی از کارشناسان در اختیار دارد که آماده و مهیای رفتن به محل حمله شیمیایی ماه گذشته در سوریه است، مشروط به اینکه امنیت آنها تضمین شود.

احمد ازومچو به گروهی از خبرنگاران در لاهه گفت که «ما خواهان رفتن به خان شیخون و انجام برخی اقدامات هستیم».

روسیه که متحد سوریه در جنگ داخلی این کشور است خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره حمله روز چهارم آوریل به خان شیخون شده که بر اساس گزارش‌ها، ۹۰ کشته برجای گذاشته است.

آمریکا و متحدان غربی آن، دولت بشار اسد را متهمِ حمله با گاز سارین به این منطقه می‌دانند ولی روسیه و سوریه انگشت اتهام را به سوی شورشیان مخالف دمشق نشانه رفته‌اند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، خبر حمله به خان‌شیخون را «۱۰۰ درصد ساختگی» دانسته و آن را دستاویزی برای حمله آمریکا به مواضع دولت سوریه توصیف کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، هفته گذشته ابراز تأسف کرده بود که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخواست دولت سوریه برای انجام تحقیقات در این زمینه را نادیده گرفته است.

رئیس سازمان منع سلاح‌های شیمیایی می‌گوید که منطقه خان شیخون در دست شورشیان مخالف است و افزود که برای اعزام کارشناسان سازمان تحت نظارت او باید توافقاتی صورت گیرد، از جمله اینکه آتش بس موقت برقرار شود تا آنها برای انجام تحقیقات امنیت داشته باشند.

XS
SM
MD
LG