لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

آمریکا: روسیه مسوولیت ویژه‌ای برای وادار کردن سوریه به توقف حملات دارد


ایالات متحده روز دوشنبه سوم خرداد گفت که بحثی با روسیه درباره حملات مشترک در سوریه نداشته است و از مسکو خواست تا بر حکومت بشار اسد فشار بیاورد تا حملات هوایی علیه مواضع مخالفان در حلب و حومه دمشق را متوقف کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: «ما به دنبال عملیات مشترک نیستیم. ما در حال گفت‌وگو با آنها (روسها) درباره یکسری پیشنهاد هستیم تا به مکانیسم‌های پایداری برای نظارت بهتر و اجرای ترک مخاصمه برسیم- بحث ما درباره عملیات مشترک نیست».

آقای تونر گفت که آمریکا نگران بالا گرفتن خشونت در سوریه است، هم از سوی گروه حکومت اسلامی و هم از سوی نیروهای بشار اسد.

وی افزود که روسیه مسوولیت ویژه‌ای برای فشار بر رییس جمهوری سوریه دارد تا به حملاتی که باعث تلفات به افراد غیرنظامی می‌شود پایان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد حکومت سوریه باید این موضوع را دریابد که «اگر به این وضعیت ادامه دهد، شاید ما شاهد فروپاشی» ترک مخاصمه باشیم.

وضعیت ترک مخاصمه که هم اکنون در سوریه حاکم است نتیجه تلاش مشترک آمریکا و روسیه در ماه فوریه است که هفته هاست ادامه دارد.

آمریکا از دمشق خواسته است تا به حملات خود علیه مواضع مخالفان در حلب و درایا خاتمه داده و همچنین به محاصره شهرها پایان دهد تا ساکنان آنها بتوانند به کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل دسترسی داشته باشند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که جان کری، وزیر خارجه، اوایل امروز این نگرانی‌ها را در مکالمه تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، در میان گذاشته و از او خواسته است تا به رژیم سوریه فشار آورد تا یک بار دیگر حملات هوایی علیه مواضع مخالفان و شهروندان غیرنظامی در حلب و حومه دمشق را کاهش دهد.

حلب از جمله نقاطی است که مشمول طرح آتش بس نمی‌شود ولی پیشتر به مدت چند روز آتش بسی موقتی در این شهر برقرار شد.

XS
SM
MD
LG