لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

«ابراز نگرانی» از دسترسی ایران به اطلاعات هواپیمای سرنگون شده آمریکا


یک هواپیمای RQ-170
یک هواپیمای RQ-170
یک «مقام آگاه نظامی» ایران می گوید که اقدامات عملياتی عليه هواپیماهای «متجاوز» محدود به مرزهای كشور نخواهد ماند و همزمان یک مقام نظامی آمریکا از دسترسی تهران به اطلاعات محرمانه هواپیمای جاسوسی این کشور که دو روز پیش توسط ایران سرنگون شد ابراز نگرانی کرد.

رسانه های ایران روز یکشنبه اعلام کردند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی موفق شدند تا يك فروند هواپيمای بدون سرنشين پيشرفته جاسوسی آمريكايی از نوع RQ170 را سرنگون کنند.

یک فرمانده نظامی جمهوری اسلامی که خبرگزاری ایسنا از وی به عنوان «مقام آگاه نظامی» نام برده است، گفته که «اين هواپيما با اندك خسارتي سرنگون شد و در اختيار نيروهاي مسلح قرار گرفت.»

وی که نامش فاش نشده است با اشاره به اینکه این هواپیما در مناطق مرزی شرقی ایران ساقط شده است، گفت: «نظر به وقوع تجاوز آشكار مرزی، اقدامات عملياتی و الكترونيكی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران عليه پرنده‌ های متجاوز، به مرزهای كشور محدود نخواهد ماند.»

همچنين محمد گلپايگانی، رييس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه در شهرکرد، سرنگون کردن هواپيمای آمريکايی را «کار بسيار بزرگی» خواند.

در همین حال، خبرگزاری آسوشيتدپرس از يک مقام نظامی آمريکايی نقل و قول کرده که گفته است، «آنها نگران هستند ايران به اطلاعات محرمانه‌ای که توسط هواپيمای تجسسی بدون سرنشين ضبط شده است، دسترسی يابد.»

اين مقام آمریکایی افزوده است که هواپيمای یاد شده، در روزهای گذشته در حال چرخ زنی در مرزهای غربی افغانستان بوده که در خاک ايران افتاده است.

اطلاعات تازه درباره هواپیمای سرنگون شده تجسسی

از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی لوس آنجلس تايمز به نقل از يک مقام نظامی که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که اين هواپيما در حال انجام عمليات تجسسی برای سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا (سيا) بوده است.

اين روزنامه می گويد که مشخص نيست عمليات این هواپیما در خاک ايران بوده يا اينکه به صورت اتفاقی وارد حريم هوايی ايران شده است.

هواپيماهای تجسسی آر کيو ۱۷۰، نسل جديد هواپيماهای بدون سرنشين تجسسی هستند که قابليت شنود تلفن های همراه از ارتفاع زياد را دارند و همچنين می توانند بدون آنکه شناسايی شوند در کشور متخاصم به جمع آوری اطلاعات بپردازند.

اين هواپيما با دستگاه های بسيار پيچيده ای که بر روی آن نصب شده است می تواند بوی آزمايشگاه‌های هسته‌ای زيرزمينی را شناسايی کند و همچنين از سيستم‌های عکسبرداری بسيار پيشرفته‌ای بهره می‌برد.

روزنامه آمريکايی لوس‌آنجلس تايمز افزوده است: توانايی‌، قيمت، اندازه دقيق و حداکثر سرعت اين هواپيما تجسسی، توسط وزارت دفاع آمريکا فاش نشده است.

اين روزنامه به نقل از برخی تحليلگران غربی می‌نويسد که ممکن است اطلاعات فيزيکی و يا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط اين هواپيما، مورد استفاده ايران قرار نگيرد، اما آنها می‌توانند اين اطلاعات را در اختيار چين و روسيه، رقبای آمريکا، قرار دهند.

اين در حالی است که برخی تحليلگران نظامی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته اند که حتی اگر ايران به اجزايی از اين هواپيما دست پيدا کرده باشد، آن چنان اطلاعاتی به دست نخواهند آورد چرا که اين هواپيمای تجسسی از ارتفاع بسيار زيادی سقوط کرده و احتمالا اجزای آن بسيار آسيب ديده اند.

اما جان کيربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفته است: هنگامی که این گونه هواپيماها، چه با سرنشين و چه بدون سرنشين، از دست بروند هميشه موجبات نگرانی را فراهم می آورد. خصوصا اينکه در جايی باشد که نيروهای آمريکايی به آن دسترسی ندارند.
XS
SM
MD
LG