لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۰

روز والنتاین در ایران


با وجودی که حکومت ايران با تمام مظاهر فرهنگی غرب مخالف است و با آنها مقابله می کند اما سنت روز والنتاين (روز عشاق) در سال های اخير و به خصوص در ميان جوانان عاشق پيشه در اقشار متوسط و مرفه شهرهای بزرگ ايران گسترش يافته است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران می نويسد شايد يکی از دلايل رواج و بقاء اين مناسبت غير ايرانی درصد بالای جوانان در جمعيت ايران باشد. در حال حاضر ۶۰ درصد از جمعيت ۷۵ ميليونی ايران را افراد زير ۳۰ سال تشکيل می دهند و حدود يک سوم از جمعيت بين سنين ۱۵ تا ۳۰ سال هستند.

در شرايطی که بخش اعظم اين جمعيت جوان مجرد هستند و برای آشنايی و برقراری دوستی بين دختران و پسران امکانات چندانی وجود ندارد روز والنتاين به عنوان معدود مناسبت های ابراز عشق و دوستی بين جوانان تا حدی تحمل می شود و البته بخشی از تجار و کسبه ايرانی نيز از قبال فروش اشياء مربوط به اين مناسبت درآمد خوبی کسب می کنند.

خبرگزاری فرانسه از قول چندين مغازه دار در شهر تهران می نويسد که در اين ايام دسته های گل رز، کارت های عاشقانه که کلمه عشق به زبان انگليسی روی آنها چاپ شده باشد، بسته های شکلات، عطر و حتی خرس های عروسکی فروش فراوانی دارند. برخی از رستوران های شيک و جوان پسند تهران نيز از هفته ها پيش برای صرف شام رمانتيک در اين روز رزرو می شوند.

الميرا دختر ۲۴ ساله ای در تهران می گويد اکثر کسانی که اين روز را جشن می گيرند از خانواده های متوسط و مرفه ساکن شهرهای بزرگ مثل تهران هستند و سنت معمول رد و بدل کردن هدايا و صرف شام است. وی می افزايد: «سال های قبل روز والنتاين برای من خيلی مهم بود ولی حقيقت اين است که اگر بين دو طرف احساسات واقعی وجود نداشته باشد اين سنت های بی معنا هيچ ارزشی ندارند.»

خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند: به نظر می رسد که در سال های اخير حکومت ايران در مورد اين روز سخت گيری کمتری می کند. سال گذشته دولت توليد و فروش اشياء مربوط به روز والنتاين را ممنوع کرد. محافظه کاران بارها هشدار می دادند که در جامعه اسلامی ايران اين شکل صريح و علنی از ابراز عشق و دوستی جايی ندارد.

محافظه کاران و سنت گرايان دليل افزايش رقم طلاق در ايران را گسترش فرهنگ سطحی و بی بندو باری های غربی می دانند.

ملی گرايان طرفدار ايران باستان نيز ترجيح می دهند که روز مهرگان را به عنوان مناسبتی برای اهميت عشق جشن بگيرند. جشن مهرگان در اوايل پاييز مناسبتی است برای بزرگداشت ميترا که در فرهنگ ايران باستان خدای عشق ناميده می شد.
صبا دختر هيجده ساله ای در مشهد می گويد که برای او روز والنتاين دنباله روی از فرهنگ غربی و يا پذيرش مناسبت های تقويم مسيحی نيست. تنها دليل علاقه او به اين روز شادی يک جشن و دريافت هديه و شکلات است.

به گفته صبا، خيلی از جوانان در شهر مشهد ترجيح می دهند که اين مناسبت را به شکل خصوصی و يا در مهمانی هايی که در خانه ها برگزار می شود جشن بگيرند چون در محيط بيرون با وجود اينکه جوانان هيچ کار غيراسلامی انجام نمی دهند هميشه ماموران پليس برای آنها دردسر درست می کنند.

خبرگزاری فرانسه يادآوری می کند که البته برگزاری مهمانی در خانه ها نيز بدون خطر نيست. ماموران نيروهای انتظامی و گاه بسيج به اين مهمانی ها حمله کرده و اگر بهانه ای مثل مشروبات الکلی و يا موسيقی های رقصی پيدا کنند جوانان شرکت کننده در ميهمانی را بازداشت می کنند.

مثيم، جوان سی ساله، صاحب يک مغازه وسايل خانگی می گويد که در روز والنتاين قرار است با نامزدش بروند بيرون ولی ربطی به روز والنتاين ندارد. او در مورد وضعيت اقتصادی کشور و سرنوشت خودش و مغازه دارانی نظير وی نگران است و می افزايد:« گاهی اوقات لازم است برای فرار از اين همه هراس و نگرانی کمی هم تفريح داشته باشيم.»
XS
SM
MD
LG